5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Lstí a klamem - Francouzský recept na zvýšení čtenářského apetitu dětí

Lstí a klamem - Francouzský recept na zvýšení čtenářského apetitu dětí

Autor: Hana Zahradníčková | Datum: 6.6.2012 | Vydání: 6/2012

Nářky nad tím, že děti čím dál tím méně čtou a čím dál tím více času věnují počítačovým hrám a televizi, se ozývají ze všech koutů světa, Francii nevyjímaje. Čtení se tak nějak stalo záležitostí nabídky a poptávky.

Lstí a klamem - Francouzský recept na zvýšení čtenářského apetitu dětí

Není zde řeč jen o reklamě, která k dětem pustí jen část knižní produkce, ale zejména o způsobu, jakým jsou dětem četba a knihy servírovány těmi, kdo s tím neutěšeným stavem teoreticky něco můžou udělat: učiteli, knihovníky a v neposlední řadě rodiči. Kulinářskou paralelu zde volím schválně, k Francii se tak nějak přirozeně hodí.

Lstí a klamem, tak by se s trochou nadsázky dala označit metoda, kterou se francouzští učitelé, knihovníci a knihkupci rozhodli bojovat proti úpadku dětského čtenářství. Autoritativním přístupem se dnes děti příliš spoutávat nenechají, o nějakém pozitivním dopadu na jejich vztah ke knihám nemluvě. Zkrátka seznamy povinné četby sice jen tak nezmizí, ale recept na rozšiřování čtenářských stavů to rozhodně není. Naopak některé z těch, které nabízí nespočet francouzských serverů věnovaných podpoře čtenářské gramotnosti a samotnému čtení, by mohl být inspirací i pro nás. Tu lest a klam je třeba brát podobně jako třeba milosrdnou lež. Je to pro dobro věci, a podaří-li se, uspokojení je na obou stranách.

Školní knihovny alias dokumentační a informační centra

Zvědavost, vzdor, láska ke sportu, k akčním filmům a počítačovým hrám a všemu, co odsýpá. Tyhle všechny slabosti „protivníka“ lze v boji úspěšně využít. Ideální je, když na škole funguje školní knihovna, kterou lze zapojit. S jejich pomocí pak je možné mnoha způsoby zpestřit výuku literatury a děti motivovat. Nedávno se na stránkách tohoto časopisu hovořilo o smyslu zachování školních knihoven, ve Francii jsou, a víc než funkční. Prostý koncept knihovny nahradila takzvaná dokumentační a informační centra. Je v nich k dispozici připojení k internetu, zaměstnanec má nejen knihovnické, ale také pedagogické vzdělání. Děti se na něj mohou obracet individuálně, když potřebují poradit s vyhledáváním materiálů třeba k nějaké školní práci. Centra využívají samozřejmě i učitelé při výuce. Ve spolupráci s knihovnicí (i ve Francii jsou v knihovnách většinou ženy) připravují doprovodné programy k výuce. Některá centra mají své vlastní webové stránky, kde se žáci či studenti většinou zábavnou formou dozvědí, jak centrum funguje a k čemu je, a také všechny novinky a program, který centrum připravuje. Tam, kde centrum z nějakého důvodu chybí, funguje alespoň čtenářský klub, kde se děti pravidelně scházejí a s pomocí vedoucího klubu (často někdo z pedagogů) se prostě věnují knihám a čtení.

Musíme si pomáhat

Podpora čtenářské gramotnosti je jedním z pilířů francouzských vzdělávacích programů. Některé servery se osvětě věnují už bezmála třicet let. Není to tedy záležitost posledního desetiletí, jak by se mohlo zdát. Jedním z nejaktivnějších je www.livralire.org. Pedagogové, knihovníci, nověji vedoucí čtenářských klubů si zde vyměňují své zkušenosti a představují úspěšné fígle, jak děti dostat zpět ke knihám. Jen namátkou některé z nich. Ty, které nevyžadují k realizaci školní knihovnu ani jakékoliv zařízení toho typu. Celoroční projekt Knihy na cestách vychází z potřeby dětí cítit se důležité a moci druhým poradit a podporuje výměnu mezi třídami na jedné škole, ale třeba i z opačných koutů země. Žáci dají na začátku roku dohromady seznam deseti knih (některé navrhne učitel, některé žáci – je třeba dodržet jisté parametry; například komiks ano, ale určitého textového rozsahu atp.). Každý žák dostane za úkol během roku tři knihy, které si vybere, nebo jsou mu přiděleny, přečíst. Knihy se točí po třídě, tak aby na každého vyšly. Do konce května pak musí ke každé z nich napsat jakýsi „bibliofilský“ dopis (tj. bibliofilsky vyvedenou anotaci s osobním hodnocením a ilustracemi). Učitel dopisy vybere a pošle spřátelené třídě, ta udělá to samé. Jedna hodina literatury na konci roku je pak věnovaná čtení dopisů a děti, inspirované, odjíždějí na prázdniny s doporučenými knihami. Projekt lze využít i při studiu cizích jazyků – s češtinou se do něj zapojuje hůř, ale daly by se využít například děti z českých škol v zahraničí (České školy bez hranic www.csbh.cz). Například děti z české školy bez hranic v Londýně doporučí anglické knihy studentům angličtiny u nás, české děti pošlou své české tipy dětem z ČŠBH, které se češtinu učí po víkendech.

Organizačně jednodušší jsou projekty Tandemové čtení o velké přestávce (jeden vášnivý čtenář a jeden čtenář spíš laxní, až nečtenář, se dají do dvojice a spolu nahlas předčítají třídě z vybrané knihy, kterou většinou vybírá čtenář tahoun. Akce může trvat vždy týden nebo i déle, podle zájmu. Cíl: nadšení tahouna a čtení jako exhibice před spolužáky strhne nečtenáře) či Musíme si pomáhat (vždy dva žáci dohromady se shodnou na jednom knižním titulu, vypůjčí si ho dohromady a pak se střídají ve čtení. Jeden den přečte jeden z nich jednu kapitolu, kterou druhý den převypráví spolužákovi, další den pokračuje v četbě druhé dítě a tak dokola až do úplného přečtení knihy).

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy