5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Připravujeme nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Plošné Testování žáků v 5. a 9. ročnících. K čemu?

Plošné Testování žáků v 5. a 9. ročnících. K čemu?

Datum: 9.2.2011 | Vydání: 2/2011

Ministr Dobeš osamocen mezi odborníky prosazuje plošné testování. Když odborný terén projekt nepodporuje, co na něj lidé z praxe?

Plošné Testování žáků v 5. a 9. ročnících. K čemu?

Nejdříve sjednoťte osnovy

Co se tím má zachránit? Mám dost teoretických programů s cizími nesrozumitelnými výrazy, které zavedly školství tam, kde je. Chci, aby ZŠ naučila to, co naučit má. Tak jsme se postavili k sestavení ŠVP. Dodnes nevím, proč se ZŠ v republice nemohou učit podle jednotného vzdělávacího programu. Proto nemůžeme za to, že dítě při stěhování nemá návaznost, učí se jiný cizí jazyk nebo se může s některou látkou úplně minout. Nemůžeme za to, že škola má polovinu žáků ze sociálně slabého prostředí a nemůže se tím pádem rovnat škole, kde takoví žáci nejsou. Navíc objektivita testování nemůže být zajištěna už jen kvůli rozdílným ŠVP. Pokud bude testování sloužit k sestavení žebříčku škol, jsou to vyhozené peníze a energie. Pokud testování bude sloužit k tomu, že se ověří, kolik žáků nesplňuje to, co by splňovat mělo, a bude se hledat nástroj, jak to zlepšit, tak potom by určitý přínos mít mohlo. I když nástroj pro nápravu se nabízí i bez testování. Jasně se určí, co, kolik a kdy budeme učit.

Jsem pro

Jeden z nápadů ministra školství Josefa Dobeše – plošné testování žáků základních škol – rozvířil hladinu mínění pedagogické veřejnosti a vyvolal řadu pozitivních i negativních emocí nejrůznějších zástupců zabývajících se školskou problematikou.

Myslím si, že testování – jakási státem garantovaná kontrola výsledků vzdělávání žáků ZŠ by měla existovat. Je to samozřejmá záležitost ve školství mnoha evropských zemí. Nelze ale začít testovat bez uvážlivé a svědomité přípravy, bez stanovení transparentních hranic, co by každý žák měl na konci toho kterého ročníku umět, jaké výstupy lze očekávat.

Pro střední školy by pak výsledky mohly posloužit při přijímacím řízení, další zkoušky bychom už nemuseli organizovat. V rámci základní školy se žáci dozvědí, jak jsou připravováni v jednotlivých třídách různými učiteli. Nezanedbatelná je i možnost srovnání s ostatními školami v regionu, příp. v celé republice. Žáci si mohou sami udělat představu, jak si stojí nejen v rámci své třídy či školy, ale jak na tom jsou ve srovnání se svými vrstevníky jinde.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 2/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Rozumíme penězům Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy