5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > První třída - první školní dovednosti

První třída - první školní dovednosti

Autor: Naďa Černá | Datum: 5.9.2012 | Vydání: 7/2012

Práce učitelky mě už před lety přivedla k úvahám, jak s dětmi pracovat neohrožujícím způsobem při rozvíjení jejich osobnosti. Abych mohla „rozvíjet“, musím o svěřených dětech hodně vědět. Abych věděla, musím se pídit po informacích. To všechno vyžaduje skutečně veliké množství času, zvláště při vysokém počtu dětí ve třídě.

První třída - první školní dovednosti

Děti si vedu na 1. stupni celých pět let a ověřila jsem si, že se vložená energie a čas zúročí ve prospěch dětí. Hodně cenných informací i praktických rad pro komunikaci s rodiči a dětmi jsem načerpala z knihy Michell Karnsové Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem, kterou vydalo nakladatelství Portál v roce 1994.

Chci být osobou, která má vliv

V knize mne například zaujaly rozdíly v popisu osoby, která má na dítě vliv a která na dítě vliv nemá: Osoba mající vliv má o dítě starost, dítě vychovává, poskytuje zpětnou vazbu, dítě oceňuje, doufá v něj, vede je, udává cíle, stanoví perspektivy, povzbuzuje, respektuje. Osoba nemající vliv obviňuje, napadá, kritizuje, ztrapňuje, rozkazuje, nařizuje, přikazuje, sužuje, vyžaduje, haní.

Chci být osobou mající vliv. K tomu ovšem potřebuji znát svěřené děti. S dětmi i s rodiči začínám „mluvit“ už od prvního společného setkání také písemně.

Dovídám se a rozvíjím dovednosti

V průběhu práce s dětmi na prvním stupni základní školy trpělivě budujeme tolik potřebné kompetence. Je dobré položit k nim dobrý základ už v prvopočátku. Proto jsem srozumitelně pojmenovala a obrázkem označila situace, kterými děti neustále procházejí a měly by se v nich zachovat „správně“. I tu správnost nejprve společně prodebatujeme a nacvičíme (s maňáskem, s hranými příběhy klauna Kostkáče, hrami mezi sebou navzájem). Jednotlivé situace se postupně nabalují a děti průběžně vedu k ústnímu nebo písemnému sebehodnocení.

Na konci společného dne se nejčastěji v komunitním kruhu pokusíme slovně zhodnotit, co se nám dařilo, a na konci společného týdne si děti v notýsku doplní sebehodnotící dotazníček, který jim připravím (nejprve se dvěma až třemi hodnocenými situacemi, které se podle potřeby opakují a jsou doplňovány o další). V dotazníčku si děti označí podle míry úspěšnosti až tři symboly, pokud danou situaci zvládají skvěle.

Úplný výčet situací a symbolů je uveden v příloze pod názvem Já a škola (viz formulář 1). Každé dítě má list Já a škola založený ve svém portfoliu a průběžně si v něm samo doplňuje, jak se mu v označených situacích daří. V komunitním kruhu hledáme odpovědi na otázky, proč se nám něco daří/nedaří, radíme si, jak to udělat, aby se dobrá věc podařila.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy