5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Pýcha, pytel, pysk – slova, která mají význam

Pýcha, pytel, pysk – slova, která mají význam

Autor: Barbara Hansen Čechová | Datum: 10.11.2010 | Vydání: 9/2010

Náš dlouholetý spolupracovník Jan-Michal Mleziva vydává v této době svou prvotinu – Vyjmenovaná čtení. Přirozenou cestou učí děti vyjmenovaná slova a spolu s tím i mnoho dalšího. Není bez zajímavosti, že v knize je „odtajněno“ vyjmenované slovo pyj, a to citlivou formou, která by neměla snad vůbec nikoho pohoršit. A to včetně ilustrace.

Pýcha, pytel, pysk – slova, která mají význam

S jakým pocitem očekáváte vydání své první knihy?

Především s pocitem úlevy, že se mi konečně po několika letech podařilo rozdělanou práci dokončit. Ale také s pocitem lítosti, protože děti, pro které jsem texty začal původně psát, už téměř dospěly.

Mohl byste vysvětlit, proč tuto metodu výuky vyjmenovaných slov považujete za přínosnou?

Jakým způsobem se dosud vyjmenovaná slova učí, sama znáte. Žáci se nejprve naučí zpaměti jednotlivé řady vyjmenovaných slov a pak do úmoru nacvičují správné využívání této znalosti při rozhodování, zda mají v daném případě napsat tvrdé, anebo měkké i. Ač si to běžně neuvědomujeme, je dětem vnucen poměrně zdlouhavý postup. Tak například slovo liška. Nejprve se dítě musí zeptat, jestli toto slovo patří mezi vyjmenovaná. Pokud nepatří, pak si musí položit ještě další otázku, zda náhodou slovo liška není příbuzné s nějakým vyjmenovaným slovem. A teprve až po ujištění, že není ani příbuzné, může napsat lišku s měkkým i po l. Je třeba teď zdůraznit, že zdůvodňování tvrdosti či měkkosti i mají děti podle rámcového vzdělávacího programu zvládat na konci 3. třídy. Nad nejrůznějšími cvičeními stráví žáci stovky hodin ve škole i doma a výsledek nebývá často uspokojivý. Když se podíváte do učebnic a dalších materiálů, které slouží k výuce vyjmenovaných slov, zjistíte, že děti nemají možnost správnou podobu slov téměř nikdy spatřit. Jsou to totiž samá doplňovací cvičení. Přitom pravopis, alespoň co se týče vyjmenovaných slov, je – tedy mimo hodiny českého jazyka – záležitostí zcela automatickou, protože tvary slov máme zafixovány v paměti. Anebo si snad vždy zdůvodňujete, že ve slově starobylá musíte napsat po b tvrdé y, protože je to slovo příbuzné s vyjmenovaným slovem být? Takže abych se vrátil k vaší otázce, přínos své knížky vidím právě v tom, že skrze čtení o přírodě budou mít děti šanci zahlédnout vyjmenované slovo či jeho odvozeninu v textu několikrát, a tím si budou moci podobu slova správně fixovat.

Jakou funkci mají ve vaší knize ilustrace?

Obsah jednotlivých textů je pojat většinou tak, aby se celá knížka dala plně využít i v rámci přírodovědy. Proto jsou obrázky věrohodné. Paní ilustrátorka Kristina Karmazínová se však také snažila o to, aby ilustrace svým uměleckým ztvárněním vyvolávaly dojem, že se nejedná o učebnici, ale o běžnou dětskou knížku. A to se jí, myslím, zcela povedlo.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2010 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy