5000
Kurz jako dárek   Ročník 2014 Ročník 2014 Co žije a roste na zahradě Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Slabikáře stále plné mletého masa

Slabikáře stále plné mletého masa

Autor: Markéta Breníková | Datum: 7.11.2012 | Vydání: 9/2012

Proč jsou slabikáře plné mletého masa a proč jsou čtenářské dovednosti dětí tak mizerné?Původ můžeme hledat už na prvních stránkách některých slabikářů, které hýbou světem našich dětí, budoucích lékařů, diplomatů, architektů, učitelů… Jaké téma by vlastně měl slabikář otevírat? Má to být téma školy? Rodiny? Kamarádství? Je důležitý příběh? Nebo je to jedno?

Slabikáře stále plné mletého masa

Úvod do čtenářství je nesmírně důležitý – máme v něm zaujmout pozornost natolik, aby byly děti dychtivé po dalších informacích a nových stránkách. Když začneme číst nějakou knížku, kolik stran jí dáváme šanci, aby nás zaujala? Dětská tolerance jistě není tak velkorysá jako naše, ovšem na to se málokdo ptá. Je to zkrátka slabikář, a tak se z něj má slabikovat, a ne v něm za slovy hledat nějaký smysl. Má být klíčovým sdělením pro šestileté děti snad mísa slaného mletého masa? Myšlenka textů nepatří mezi sledovaná kritéria pro udělení doložky MŠMT, a proto je mnohým autorům slabikářů lhostejná.

Máma mele maso

Slabikář nakladatelství Alter začíná rodinou – mámou a tátou. Autor si samozřejmě moc vybírat nemůže, na začátku má jen samohlásky a dvě souhlásky. Umění je vybrat spíše ty správné. Existuje rutinní postup v předkládání pořadí písmen, ale ve skutečnosti jej nikdo nediktuje. Problém je spíše v tom, že všichni jsou roky zvyklí na určité neměnné pořadí, a když bude jiné, naruší to systém výuky, objeví se problémy se suplováním a nakupováním těch učebnic, které ze stereotypu vybočují. Začít slovy MÁMA a TÁTA (tedy souhláskami M a T) je úplně v pořádku. Tradiční genderové rozdělení rolí ovšem dnešní společnost neuspokojí. Táta má lopatu nebo pramici, kdežto máma ustavičně mele maso. Říkáte si, proč téma mletého masa zabírá v tomto článku tolik místa? Zabývá se jím totiž na prvních stranách hned několik současných slabikářů:

Máme maso a sůl. Melu maso, máma solí. Máma solí, ale málo. (Alter)

Solím maso. Nese maso? (Fraus)

Máme maso. Máma mele maso. Mele a mísí. Ela maso sama solí. Máme mísu masa. Ó, mami! (Didaktis)

Míla má mísu. Má mísu masa. Maso mele a solí. Máma má Mílu. (hns.cz)

Máma má mísu. Má mísu masa. Máma to maso solí. Solí maso sama? Solí máma i Ema. Táta mele. Táta má sílu. Ota mísí. (Studio 1+1)

Jájo, osol to maso. Mámo, solí se i salát? (Prodos)

Máma solí… Táta mele maso. (Jinan)

Má to něco znamenat? Třeba proti vegetariánství? Nebo je to jen generační nedostatek invence při sestavování slov a vět na písmeno M a S?

Některé slabikáře tento problém vyřešily mírnou změnou v pořadí písmen, takže například nakladatelství Fraus začíná tím, že Míla má lupu – to už je změna. I když na téže stránce stejně dojde i na maso a sůl. „Máma, solí, pase, maso, pila, sama.“ Neumíme si slabikář bez této nerozlučné dvojice vůbec představit. Slabikář nakladatelství Prodos zahajuje informací, že: „Táta má mámu. Má i Toma a Mata.“ Prostě se mají a hned je dobře. Alespoň pro ty, kteří ještě v první třídě mají oba rodiče. Máma umí jezdit na koloběžce a taky maluje. Ale to už jsou k dispozici i další souhlásky.

Živá abeceda Nové školy Brno se pro jistotu drží pouze mechanického procvičování čtení slabik. Přílišný důraz na techniku ovšem většinu dětí odrazuje, protože se z celé Živé abecedy nedozvědí jedinou informaci. Čtou na každé stránce samoúčelné Pé, Pe, Pi, Pů, Pá, Sa, Se, Si, Sů, Sá a další snadno vytvoříte sami. Ty šikovnější děti mohou taky.

Odpovědělo si nakladatelství, od kdy je vhodné dětem předkládat text, který je nositelem smyslu? Když to nemá být první čtvrtletí školní docházky, tak které? Druhé, nebo třetí? Nemyslím si, že je ve čtenářství nějaké období, kdy se mají číst nesmysly nebo kdy dětem máme říkat, že musejí číst slova, která nedávají smysl, a až se to naučí číst plynule, předložíme jim konečně něco smysluplného. Řeší autoři fakt, že řada dětí už dnes přichází do školy vybavena částečnou dovedností číst?

Od kdy je přemýšlení dovoleno?

Jaké texty by tedy měl slabikář dětem předkládat? Je jeho smyslem naučit žáčky pouze plynulému čtení, nebo už má rozvíjet i nějaké čtenářské dovednosti a klíčové kompetence? Pokud ano, tak od kdy? Slabikář je často první kniha, kterou dítě den co den drží v ruce a používá ji. Jak si přejeme, aby ji uchopilo? Jak má vnímat předkládaný text? Má ho jen přeslabikovat, nebo se nad ním může i zamyslet? Předkládají alespoň některé slabikáře texty, nad kterými stojí za to přemýšlet?

Soukromé pedagogické nakladatelství

Učebnice Jarmily Wagnerové, která vyšla v Soukromém pedagogickém nakladatelství (SPN), představovala solidní (a do nedávna jediný) návrat ke genetické metodě, kterou jsme na školách za dob první republiky používali. Vadí mi, že už asi nebyl čas nebo peníze na kvalitní dokončení cvičebnice, takže jsem její laciné obrázky, které jsou v nabídce snad každého počítače, dětem odmítla předkládat a psala si cvičebnici vlastní. (Soubor těchto textů s ilustracemi Jana Klempíře vyšel později u nakladatelství Grada pod názvem Příběhy a úkoly pro chytré děti. – pozn. red.)

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 3, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 7 / nových příspěvků: 7

  • příspěvek do diskuze 14.11.2012, 19:59 Zobrazit
    • příspěvek do diskuze 15.11.2012, 13:25 Zobrazit
      • A jak si to tedy představujete? 16.11.2012, 0:30 Zobrazit
      příspěvek do diskuze 10.12.2012, 12:00 Zobrazit
    Slabikáře někdo potřebuje, někdo se bez nich obejde 19.11.2012, 18:36 Zobrazit
    Slabikáře někdo potřebuje... 19.11.2012, 18:39 Zobrazit
    Z pohledu matky - neučitelky 5.3.2013, 11:12 Zobrazit

6666
Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy