5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Ve škole s autisty

Ve škole s autisty

Autor: Nina Rutová | Datum: 10.10.2012 | Vydání: 8/2012

Je ráno. Vcházím do ZŠ a Gymnázia Jiřího Gutha-Jarkovského v Truhlářské ulici v Praze 1 a jdu se podívat nejprve na výuku biologie v sedmé třídě, pak na chemii na gymnáziu. Chci přijít na to, jak je možné, že v této „obyčejné“ škole zvládnou mít v každé třídě autistické dítě.

Ve škole s autisty

V odpočinkové místnosti se dozvídám, že Bára, o dva roky starší než spolužáci, chodí do sexty. Školu si pochvaluje. Je to prý lepší, než ve škole, kam chodila. Do očí se mi podívá jen málokdy, ale dlouho a detailně mne zasvěcuje do pokémonů.

Aleš má v ruce papírové sršně, které si sám vyrobil, a lítá s nimi po místnosti. „Tomuhle je asi rok, tomu dva roky, tohohle mám tejden. Ty starší přelepuju izolepou, takže jsou nezničitelní. Původně jsem vyráběl vosy. Ještě mám krysu a hada.“ Bára navazuje na Aleše po svém: „Jeden pokémon má jméno podle včely a chová se jako vosa. Je tam zajímavost ve vývojové linii. Pokémoni mají oddělené pohlaví. Jenom samice se může vyvinout… Vy tomu asi moc nerozumíte, že?“ odtuší. „K pochopení je třeba ovládat teorii pravděpodobnosti.“

Za dalších patnáct minut Bára recituje své vlastní balady v angličtině, zatímco Aleš dál létá po místnosti se sršněm v ruce a občas k někomu z nás přiloží sršní žihadlo. Snažím se, aby se Aleš rozpomněl na situaci, kdy jsme se viděli u nás na chalupě. Název vesnice a popis místa mu nic neříkají. Zabere teprve smyslová vzpomínka na sběr hub, a náhle si po tři čtvrtě roce vzpomene na detail našeho rozhovoru a ožije. „Mluvili jsme o tom, že tranzistor stojí korunu. Teď už stojí korunu padesát. Zdražili.“ Na tom, že si postavil rádio, stojí momentálně celý Alešův vesmír: „Nejdražší jsou reproduktory. Ty stojí sto korun. Vlastně mám dva přístroje. Rádio a zesilovač. Rádio funguje i bez napájení a chytím na něm i vysílání z Číny…“

Bára odchází se svým asistentem do hodiny latiny, a je chvíli čas popovídat si s Alešovým asistentem.

Má to smysl?

Asistent Petr se donedávna staral v rámci volnočasových aktivit o děti s aspergerem, schizofrenií, s autismem. Co člověk, to originál. Dělat asistenta ve škole je ale něco úplně jiného. „Donutit například čtrnáctiletého Aleše k nějaké činnosti je nadlidské úsilí. Přemýšlím, jestli je to správně a jestli to nakonec všem nepřidělává jen starosti,“ říká Petr. „V případě, že se Aleš nenaučí chovat ve společnosti, nevím, jestli mu papír s maturitou k něčemu bude. Dospěl jsem zde po dvou měsících k tomu, že i kdyby to byla služba a úleva hlavně pro rodiče, kteří jsou s dítětem od narození, znamená to velkou pomoc,“ uzavírá Petr.

Jak zvládají autistické děti a učitelé vyučování?

„Většinou je to tak, že když umí učitel zaujmout ostatní žáky, umí zaujmout i autistu,“ tvrdí Petr. Výkon paní učitelky Vlasty Kotýnkové v hodině chemie byl v tomto smyslu obdivuhodný. Vedle názorného výkladu nového učiva pro celou třídu každou chvíli odpovídala na otázky autistického studenta, který zvládá chemii již na vysokoškolské úrovni. „Často se s Josefem před hodinou domluvím na počtu otázek, které smí v hodině položit,“ prozrazuje učitelka. Ke slovu je třeba pustit i spolužáky, ale právě s tím má Josef a tím pádem i celá třída dosti velký problém.

Rozdíl je podle asistenta Petra v tom, že „když je učitel nudný, ostatní děti se nebouří a nějak to přežijí, kdežto autista ihned dává zpětnou vazbu“. Připomenu si, jak náročné pro mne bylo zvládnout zrána hodinu biologie. Kdybych měla jako žákyně volbu, uchylovala bych se do odpočinkové místnosti pravidelně v hodinách, v nichž učitelé pracují a žáci jen pasivně přijímají výklad. To ale „zdraví žáci“ dělat nemohou. Někdy autistický spolužák provede něco, co by udělali rádi i ostatní, občas se bezděčně stane mluvčím třídy. Co dělat, když obsah autistova sdělení je správný, nepřijatelná je jen ta forma? Tohle musí učitelé na škole patrně řešit často.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 8/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy