5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Proč je v noci tma a jiné otázky - Rozhovor s Peterem Zamarovským

Proč je v noci tma a jiné otázky - Rozhovor s Peterem Zamarovským

Autor: Barbara Hansen Čechová | Datum: 8.6.2011 | Vydání: 6/2011

Kombinace filozofie a fyziky je ojedinělá a určitě inspirující. Tyto dva obory v sobě spojuje Peter Zamarovský z Českého vysokého učení technického, který nedávno vydal provokativně znějící titul Proč je v noci tma. Kromě toho má fyziku rád a přemýšlí o tom, jak by se mohla lépe uchytit na školách.

Proč je v noci tma a jiné otázky - Rozhovor s Peterem Zamarovským

Proč si myslíte, že fyzika na školách není příliš oblíbená?

Příčin je více, od nudné výuky přes přirozenou lenost žáků exaktně přemýšlet. Podle mé zkušenosti jistou roli hraje i sama koncepční rozštěpenost fyziky. Fyzika stojí totiž jednou nohou ve světě kolem nás, ve fyzické realitě, a druhou nohou v idealizovaném světě matematiky. Fyzik musí mezi těmito pohledy neustále přepojovat a nakonec je nějak skloubit. V tom vidí mnozí zdroj nepochopitelnosti fyziky. Já v tom spatřuji naopak její půvab.

Může být i důvodem to, že na rozdíl třeba od šedesátých, sedmdesátých let ji současní studenti nepovažují za „výkladový rámec“ světa? Tedy obor, skrze nějž se dozvědí více o světě? Ten třeba dnes hledají v sociologii, psychologii, ekonomii…

Domnívám se, že příčina nižší autority fyziky spočívá spíše v jistém zklamání společnosti z pokroku, ve kterém právě rozvoj fyziky měl hrát rozhodující roli. Úspěchy fyziky na počátku dvacátého století vyvolaly vlnu nereálných očekávání. Tato očekávání byla pro mnohé navíc spojena s vizí ideální, beztřídní komunistické společnosti. Nezklamal však jen společenský systém, v mnoha bodech zklamala i samotná věda a její aplikace. Rozvoj průmyslu přinesl nejen profit, ale i ekologické problémy. Ani jadernou fúzi, naději energetiky, fyzika nezvládla. Přinesla však zbraně schopné vyhubit celé lidstvo. I mírové využití jádra přináší, jak vidíme, řadu hrozeb... Na druhé straně se objevila silná konkurence: počítače a celá informatika. Tyto nové obory odvedly část zájmu exaktně uvažujících mladých lidí od „klasických“ oborů, včetně matematiky a fyziky. To je ale normální vývoj. A do třetice: dříve se lidé s fyzikou střetávali denně. Fyzikální podstata různých přístrojů a zařízení byla doslova očividná. Auto, rádio, gramofon, žárovka. Zkuste ale jednoduše pochopit fyzikální procesy v počítači, LED diodě, „fleškové“ paměti nebo v CD přehrávači. Fyzikální podstata se schovala do malých černých „kouzelných krabiček“. Pochopit ji může jen zasvěcenec. Z fyziky se tak stává jakási černá magie.

Ondřej Štefl v Televizní akademii prohlásil, že by nejlepší bylo, kdyby se fyzika stala nepovinným předmětem a vybírali si ji jen ti se skutečným zájmem o věc. Co si tom myslíte? Chyběla by lidem v jejich životě?

Zprvu mne Šteflovy názory pobouřily. Za čas mi ale došlo, že na tom něco bude. Problém vidím v tom, že zájmy nejsou vrozené, vrozené jsou jen dispozice, spící zájmy. Skutečný zájem je tedy třeba probudit. A to musí udělat někdo, kdo má o fyziku sám zájem, má ji rád a umí to s dětmi. Prostě kvalitní učitel. Zde je pes zakopán. Co se týká druhé otázky: Nerad to říkám, ale myslím si, že většina „obyčejných“ lidí se bez školské fyziky docela dobře obejde. Na druhé straně znalost fyziky dozajista neuškodí, dodává člověku cit pro realitu. Nenaletí pak tak snadno na různé pseudovědecké nesmysly.

Co by se s výukou mělo udělat, aby děti více přitáhla?

Jde o to probouzení zájmu. Předvádět zajímavé pokusy, rozličné „fyzikální hračky“, hledat souvislosti s technikou i s různými jevy v přírodě. Pomoci může i sci-fi literatura. (I když na druhé straně může vést k nerozlišování faktů od fikce.) Hlavně ale děti neznechutit příliš formálním přístupem, biflováním vzorečků, jejichž smysl nepochopily a které po zkoušce rychle úspěšně zapomenou.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy