5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Aby třída fungovala

Aby třída fungovala

Autor: Veronika Válková | Datum: 5.2.2016 | Vydání: 2/2016

Současná škola se mění. Je čím dál tím víc nucena brát na svá bedra krom funkce vzdělávací i funkci výchovnou a socializační. Z mnoha důvodů.

Aby třída fungovala

Pracovně příliš vytížení rodiče na děti nemají čas a jeho nedostatek se snaží vynahradit přehnanou péčí a pozorností ve chvílích, které s potomkem tráví. Jiní rodiče – ať už z přesvědčení a dobré vůle, nebo z neochoty investovat do výchovy potomka více energie – propagují liberální přístup, což ve výsledku často znamená, že ratolest nechají růst jako dříví v lese, takže dítě nemá hranice, zato problémy s autoritou. Také přibývá jedináčků zvyklých na apriorní pozornost dospělých. Ve třídě se setkávají děti z různého sociálního prostředí a stále častěji i z různých kultur. Vzhledem k zamýšlené inkluzi bude přibývat dětí nestandardních. Narůstá i procento dětí, které tráví spoustu času na sociálních sítích a jsou zběhlejší ve virtuální komunikaci než v reálné, takže nedokážou zvládat řadu situací, v nichž musí jinému člověku čelit tváří v tvář. Atd.

Suma sumárum, pobyt v třídním kolektivu je pro děti čím dál tím náročnější záležitostí – a tím pádem je čím dál tím náročnější i práce pedagogů. Protože to, jak třída „funguje“, jaké jsou v ní vztahy, jak se v ní děti cítí, se bezprostředně odráží i na jejich školních výkonech. Zdá se mi, že si tuto skutečnost zatím nejvíce uvědomují základní školy, které s ní jsou také konfrontovány nejvíce, v její plné barvitosti, jako vojáci v první linii – zejména první stupeň. Ale čím vyšší ročník, tím menší je ochota se dětem věnovat i po jiné stránce než vzdělávací. Přitom nelze pořádně učit ve třídě, která je do krve rozhádaná, kde tiše kvasí šikana nebo kde je vůdčí osobností vyhlášený flink a lempl, a tomu se nevyhnou ani gymnázia, která stále žijí v iluzi, že gymnazistu již není třeba vychovávat, toho stačí vzdělávat.

Pomoc pro třídní učitele

Třídní učitel už dávno nemůže fungovat jako prostý „odškrtávač omluvenek“, očekává se od něj, že bude kombinací špičkového psychologa a vrcholového manažera, a to obvykle v silách jednoho člověka není. Předpokládá se, že by měl být schopen se třídou pracovat tak, aby vztahy mezi žáky byly udržovány na korektní úrovni a tím se vytvářelo dobré studijní prostředí. Což je na druhém a třetím stupni věc zapeklitá, protože se svou třídou často tráví jen dvě hodiny v týdnu, takže o svých svěřencích těžko může mít detailní přehled. Pedagogové na prvním stupni mají v tomto směru snazší pozici, protože třídní učitel je se svými svěřenci prakticky neustále, a může je tudíž pozorovat v nejrozličnějších situacích od tělocviku přes matematiku až po školní výlet.

Třídním na prvním, ale zejména na druhém a třetím stupni by práci hodně ulehčilo zavedení školních poradenských center, o nichž se stále diskutuje a jež by krom výchovného poradce a metodika prevence, které musí mít každá škola, povinně čítala i školního psychologa na plný úvazek. Jeho přítomnost na každé škole považuji – na rozdíl od MŠMT – za naprostou nezbytnost. Dnes je praxe bohužel taková, že o plat psychologa nejsou škole navýšeny mzdové prostředky. Pokud tedy o psychologa stojí, platí ho buď z peněz, které by jinak mohla použít například na osobní ohodnocení pedagogů, nebo z nejrůznějších grantů, které ovšem nejsou plošně dostupné a také nezaručují dlouhodobou kontinuitu psychologovy práce, protože jeden rok grant dostat můžete, ale další ne. U metodiků prevence považuji za nehoráznost, že jim na rozdíl od výchovných poradců není snížena přímá vyučovací povinnost, protože objem práce, kterou vykonávají, je s prací výchovného poradce srovnatelný.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 2/2016 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy