5000
Kurz jako dárek Rodina a škola jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Anča a Pepík učí děti odvaze a důvtipu

Anča a Pepík učí děti odvaze a důvtipu

Autor: Jan Nejedlý | Datum: 5.5.2017 | Vydání: 5/2017

Výtvarnice Lucie Lomová (1964) je známá především jako autorka komiksů. Z její tvorby pro děti si získaly největší proslulost příběhy dvojice hlodavců Anči a Pepíka, které se dočkaly loutkové a nedávno i televizní adaptace. Jaká byla cesta myšek od původního nápadu až na televizní obrazovku?

Anča a Pepík učí děti odvaze a důvtipu

Máte ráda skutečné myši?

Docela ano, jsou moc roztomilé, když si to podél zdi peláší za kredenc, ale s Ančou a Pepíkem vlastně moc nesouvisejí. Nemám ráda, když mě vylekají, když na mě najednou odněkud bafnou, jako když jsme třeba kdysi na chalupě po delší době rozestýlali postel, kde si myši udělaly hnízdo.

Proč se protagonisty dětských příběhů často stávají zvířata, jako je prasátko či myška, tedy nepříliš čistotný, obézní sudokopytník či hospodářský škůdce přenášející infekční onemocnění?

Funguje to odedávna, každý zná minimálně Ezopovy bajky. V novější době se proslavil komiks Maus o holocaustu od Arta Spiegelmana, kde jsou myši Židé, kočky Němci a prasata Poláci. Myslím, že je tenhle princip oblíbený hlavně proto, že když personifikujete zvíře, stává se mnohem univerzálnější postavou než jakýkoli lidský hrdina. Když nakreslíte člověka, třeba i jednoduše, stejně jeho podoba odkazuje k nějakému typu, připomíná vám něco specifického, prozrazuje spoustu věcí. Zatímco zvíře v lidské roli je maskou, do níž se může obléknout každý.

Vaše myšky Anča a Pepík doputovaly nedávno na televizní obrazovky. Ve skutečnosti je jim už přes třicet let. Pojďme se podívat do jejich prehistorie. Proč vznikl příběh myšek zrovna jako komiks? V roce 1986, kdy jste jej začala se sestrou kreslit, nebylo v ČSSR pro tento žánr zrovna příhodné klima…

Myšky vznikly úplně neplánovaně, vynořily se spontánně ze společného kreslení. Najednou byly na papíře a nám s Ivanou se tak zalíbily, že jsme jim začaly vymýšlet další parťáky, prostředí, příběh. První vize byla kreslený film, ale rychle jsme posoudily svoje možnosti – byly jsme teprve na začátku, dost mladé, nikoho jsme neznaly, vidina animovaného filmu byla prostě nedostižná. Tak jsme se rozhodly, že nakreslíme komiks, k tomu jsme potřebovaly jen vlastní síly, kreslicí potřeby a čas. Najít nakladatele bylo dost těžké, protože skoro žádné komiksy tehdy nevycházely, a ještě se jim často říkalo „obrázkový seriál“, aby to nepřipomínalo Ameriku.

Proč jsou vlastně Anča s Pepíkem myši, když chodí po dvou a nosí boty a šaty?

Spoustu podobných otázek jsem si později taky pokládala, na některé dosud nemám odpověď. Byla to opravdu zcela spontánní hra a nadšení, které stály u jejich zrodu, teprve postupně se všechno vytvářelo. Dodnes nikdo neví, proč žije Anča jenom s maminkou a Pepík jenom s tatínkem. Jsou rozvedení, vdovci, jsou jejich partneři někde na cestách nebo v emigraci? Mají spolu nějaké úmysly? Proč bydlí vedle sebe za městem? Nevím. Ale nemusíme přece vědět všecko, každý si to může domýšlet podle vlastní fantazie. Asi to není „správně“ podle principů psaní, kdy má autor vědět o postavě desetkrát víc, než sdělí čtenářovi. Jisté je, že Anča a Pepík nejsou sourozenci, ale kamarádi.

A proč zrovna Anča a Pepík, a ne třeba Vanessa a Kevin?

Jména jsme chvíli hledaly. Anča byla původně Karla a Pepík Rudla. Pak jsme se rozhodly pro Anču a Pepíka, protože jsme hledaly co nejtypičtější česká jména, která by se nám líbila.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2017 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy