5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Bylo ŠVP pro naši školu přínosem?

Bylo ŠVP pro naši školu přínosem?

Autor: red. | Datum: 11.11.2009 | Vydání: 9/2009

Bilancování, zda učitelé vnímají ŠVP jako pozitivum či nikoliv, již mnohokrát v tisku proběhlo. Snažili jsme se adresáty povzbudit k výpovědím, které by rozkryly, co jim práce dala či případně vzala.

Pro

RNDr. Hana Čechová, Základní škola Kaplického

Dnes již mohu zodpovědně prohlásit, že ŠVP pro naši školu přínosem bylo. Ve fázích, které předcházely samotné tvorbě ŠVP, se objevovala nechuť k „práci navíc, k práci, která je přeci zbytečná, neboť máme přece léta zkušeností, budeme jen zdržováni od vyučování a přípravy na něj... apod.“, nakonec však byly počáteční neochota a rozpaky překonány a práce na přípravě ŠVP se konečně rozběhly. Společná práce nás přiměla ke zkvalitnění komunikace a lepší spolupráci, nejen pouze v rámci předmětových komisí, ale rozvinula se i kooperace mezi 1. a 2. stupněm naší ZŠ. Značně se vylepšily i vztahy v kolektivu a celková atmosféra ve sborovně. Už se to nejmenovalo jen JÁ a moje výuka, znalosti a moje názory, ale už to bylo MY a naše výuka, cíle a společné názory. Práce na přípravě ŠVP přispěly rovněž k ujasnění a utřídění pojmů, potřebných k lepší organizaci výuky v jednotlivých vzdělávacích oborech a oblastech. Mohli jsme odstranit tématické okruhy, které byly zbytečně zdvojeny, a tím jsme získali prostor a čas, který bylo možno využít smysluplněji.

Proti

Jana Bastlová, učitelka, Šenov

Myslím si, že tvorba ŠVP byla pro učitele především mnoho práce navíc. Znáte jiné povolání, ve kterém by lidé museli detailně sepisovat, co vlastně budou v práci dělat? Jednotlivé školy by se neměly příliš lišit v tom, co po žácích vyžadují, zvláště při snaze zavést státní maturitu. Argumenty, že tvorba programu podpoří používání nových metod ve vzdělávání, využívání mezipředmětových vztahů a další mi nepřijdou opodstatněné. Tyhle věci lze přece provádět i bez něj. Vše je jen o konkrétní škole a o učitelích. Některé školy už dávno takto vyučují a pro jiné je ŠVP pouze dokument a učí se postaru. Pokud si naše školství bere příklad z jiných zemí, tak by určitě všichni uvítali, aby jím byla výše financí investovaná do vzdělávání.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 892009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy