5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Číst víc a lépe je nutnost

Číst víc a lépe je nutnost

Autor: Hana Košťálová | Datum: 6.11.2013 | Vydání: 9/2013

Paní učitelka se nedůvěřivě ptá mentorky: „Proč děláme vědu z něčeho, co se vždycky učilo a stačilo tomu říkat ‚čtení‘ nebo ‚čtenářství? Proč tomu najednou máme říkat ‚čtenářská gramotnost‘ a tvářit se, že se musíme hodně učit, abychom to my učitelé zvládli?“

Číst víc a lépe je nutnost

Mentorka vzpomíná, jak se čítalo v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století, kdy vyrůstala: „Jako dítě jsem si nosila knihy do školy, abych si mohla číst o přestávce anebo pod lavicí. V rodině jsme čtení vnímali jako zábavu, jako něco, čemu se mohu věnovat, když mám splněné povinnosti. Hlubšímu zkoumání textů jsme se doma nevěnovali. Netušila jsem, že na čtení je možno hledět jako na náročnou činnost, kterou mohu vědomě zlepšovat, aby se zvýšil jak zážitek ze čtení, tak ale i užitek, který čtení přináší. Podobně čítali moji kamarádi. Všichni jsme pocházeli ze vzdělaných rodin, kde se přirozeně četlo. Že to může být i jinak, to jsem zjistila, až když jsem se stala členkou sportovního klubu na jiném konci města. Tam docházely převážně děti z okolních dělnických rodin. Když se ukázalo, že si cestou na trénink v tramvaji čtu, vyvolalo to mezi kamarády údiv. Nejeden z nich mi řekl, že nikdy nepřečetl žádnou knihu.“

Tehdy zkrátka některé děti četly, jiné ne, ale nikdo se tím nezabýval, neboť jste mohli projít životem, aniž byste čtenářský deficit vážněji pocítili. Mohli jste péct chleba, montovat auta, kreslit plány domů, mohli jste vykonávat řadu činností, které nebyly závislé na každodenním zpracování překotného a mohutného toku písemných sdělení. Velké části populace stačila základní gramotnost, schopnost vyluštit jednoduchý text a porozumět mu na doslovné úrovni.

Proč čtení věnovat pozornost

Změnila se povaha čtení a čtenářství natolik, abychom tomu my učitelé museli věnovat zvláštní pozornost? V čem? Jak?

Za prvé se výrazně proměnily texty: stačí pomyslet na změny související s využíváním technologií, ale třeba taky na to, jak výrazně posiluje grafický způsob sdělování, kolik významu nese a jak je provázaný s psaným textem. Nebo na to, jak rozmanitě vystavěny dnes texty bývají. Existují všelijak hybridní texty, které vyžadují jiné čtení než tradiční texty lineární.

Za druhé přibyly životní situace, v nichž se bez kvalitního přečtení někdy i dost zapeklitého sdělení neobejdeme. Zkuste si to: zapište si v průběhu jediného dne vše, co jste museli či chtěli přečíst. Uvidíte, kolik toho bude. Nadto musíme být ostražití k tomu, k čemu nás leckterý text nabádá, co nám podsouvá a k čemu nás třeba manipuluje.

Za třetí se musí pořádnému čtení a vyhodnocení poměrně složitých sdělení naučit každý, už ne pouze vzdělanci.

Čtení má zkrátka tradičně zásadní význam pro naši vzdělanost, ale nově také pro běžný praktický život, v němž jsme dnes závislí na schopnosti neustále se adaptovat – učit se. Schopnost účinně zvládat neustávající příval nových myšlenek, nápadů, informací je klíčová.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy