5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Co s matematikou v budoucnosti?

Co s matematikou v budoucnosti?

Autor: Hana Daňková | Datum: 9.9.2009 | Vydání: 7/2009

Mezinárodní výzkum TIMSS (projekt výsledků vzdělávání) prokázal zhoršování výsledků českých žáků v matematice. O úrovni školství svědčí také propad naší mládeže ve srovnávacích testech v rámci EU. Je to dost velká ostuda pro ČR, která byla v minulosti zemí technicky vzdělaných lidí. Text:

Mnoho lidí s úplným středoškolským vzděláním má problém s použitím základních matematických úkonů, jako je výpočet velikosti jednoduché plochy, úroku z půjčky v bance a podobně. Celkové klima ve společnosti není vstřícné školství a vzdělanosti vůbec. Matematika se u nás dostává na vedlejší kolej, přestala být důležitým předmětem v maturitní zkoušce, zapomíná se její širší úloha, jako je rozvíjení intelektuální schopnosti, představivosti, tvořivosti, abstraktního a logického myšlení, vytváření určitých rysů osobnosti, jako je vytrvalost, pracovitost, schopnost řešit úkoly. Poznatky a dovednosti získané v matematice jsou předpokladem ke studiu nejen přírodovědných, ale i společenských oborů.

Matematika je neoblíbená, degradovala na snůšku příkladů a tím se dostává na úroveň pamětného učení, které se musí umět, aby se žáček dostal na gymnázium, student na vysokou školu. Sbírky řešených příkladů a „vypracované zaručené maturitní otázky“ nebo příklady do přijímacího řízení a testy, které se nyní hojně užívají, vedou k tomu, že žák se neučí řešit samotné problémy, ale jen „příklady ke zkouškám“. Ty pak rychle zapomene. Tato pseudovýuka matematiky má za následek špatné vědomosti a nechuť k tomuto předmětu. O aplikovatelnosti a spojení s jinými vědními obory zde nemůže být ani řeč. V konečném důsledku to vede k tomu, že žák přestává zvládat větší množství požadavků ve vyšších třídách a je nezpůsobilý k serióznímu studiu například na vysoké škole. Existuje o mnoho snadnější a jistější způsob, jak v matematice uspět.

Na stopě příčinám nezájmu

Když jsem učila matematiku na střední i na vysoké škole, často jsem nemohla pochopit nezájem a záporný vztah většiny studentů k tomuto předmětu (a to na škole technického zaměření!). A následky takového přístupu - špatné znalosti. Snažila jsem se „dopátrat“ příčiny tohoto stavu. Záhy mně bylo jasné, že v „pátrání“ musím jít až do začátků dětského setkávání se s matematikou.

Když si rozložíme vedle sebe učebnice matematiky (většinou vícedílné) ze všech tříd ZŠ, vedle toho pracovní listy a ještě metodické návody pro učitele, naskytne se pro logicky uvažujícího smrtelníka hrůzný pohled. Dá se charakterizovat jedním obrovsky velkým písmem napsaným slovem „CHAOS“. Roztříštěnost, zkratkovitost sekaná z nejasných pojmů.

Všechny tyto příručky (učebnice) „vyhovují platným osnovám“, všechny tyto příručky (učebnice) toto kouzelné zaklínadlo hojně používají. Přece díky němu byly schváleny. Kvůli tomu se matematika stala obávaným předmětem. Stala se z velké míry jen sbírkou nesmyslných, opakujících se „početních“ příkladů, které se liší jen číslicemi. Naprosto nezáživná věc pro většinu studentů a žáků, kterým nebylo umožněno vidět v matematice víc. Přímo matematický zločin na dětech. Dnes často slyšíme slovo logistika. Bez ní se neobejde žádná úspěšná činnost.

Když přehodnotíme učebnice, osnovy i metodické příručky v zorném úhlu logistiky, zjistíme, že matematika je velmi snadný předmět. Zmíním se o několika faktech, které odporují zásadám logistiky, a uvedu příklady, kdy vzdělávací program je zbytečně rozvleklý a mrhá velkým potenciálem chápání dětí v každém věku.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy