5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Co vypravuje příroda?

Co vypravuje příroda?

Autor: Dana Tvrďochová | Datum: 7.6.2013 | Vydání: 6/2013

Když umožníme dětem co nejčastější pobyt v přírodě, budou jí lépe rozumět a budou umět odhalit, že někde něco v přírodě neprobíhá, jak by mělo. Následující řádky vám představí pohádky a příběhy, které mohou pomoci naslouchat louce, lesu a vodě, a také hry a činnosti pro všechny smysly, které na ně mohou navazovat. Mohou je vyzkoušet s dětmi rodiče i učitelé.

Co vypravuje příroda?

Životy lidí jsou tvořeny příběhy a zároveň se na tvoření příběhů podílejí. Příběhy dávají našemu životu smysl. Pomáhají nám utvářet naši identitu, poznat naše místo na světě, dávají našemu životu řád, objasňují nám spoustu věcí. Informace, které jsou zapojené do příběhu, jsou pro nás lépe pochopitelné a zapamatovatelné. Na těchto myšlenkách staví ekonaratologie – ekologická narativní výchova. Jedním z jejích cílů je, aby se lidé naučili rozumět příběhům živé i neživé přírody a pocítili touhu ji chránit.

Když si děti hrají, nerušte je!

Následující hry jsou směřovány k nejmenším dětem a jejich hlavním cílem je poznávat přírodu a radovat se z ní. Poznat, že je to úžasné místo, kde je pořád co zkoumat, kde na nás čeká nepřeberné množství překvapení a zážitků. Vezměme tedy děti ven. Hraní s dětmi venku je přínosné nejen pro vytváření vztahu k přírodě, ale také proto, že:

• Děti mají dostatek možností k pohybu, jsou proto klidnější a uvolněnější.

• Příroda má velké psychorelaxační účinky, děti zde rychle dočerpávají sílu, mohou být pozornější a soustředěnější.

• Když děti nemají k dispozici „opravdové“ hračky, jsou přirozeně vedeny k tvořivosti.

• Příroda působí na všechny smysly dětí. Jejich prožitky jsou tedy komplexní.

• V přírodě je dost místa pro všechny, nedochází tak často ke konfliktům mezi dětmi.

Než dětem nabídneme nějakou činnost, je dobré sledovat, co je na místě zaujme, jak si hrají. Často se může stát, že se děti ponoří do vlastní práce a naše připravené hry a příběhy vůbec nepotřebují. Malé děti jsou nastaveny tak, že samy vyhledávají činnosti, které jsou v daném období pro jejich vývoj důležité, které jej nejvíce rozvíjejí. Proto dětem důvěřujme, a pokud si samy hrají, jejich hru jen z povzdálí sledujme, třeba se od nich něco přiučíme. Naši připravenou hru můžeme nabídnout později, v návaznosti na jejich aktivitu.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (2 hlasů): 5, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy