5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Čtení je pro mě vzrušující labyrint

Čtení je pro mě vzrušující labyrint

Autor: Marie Těthalová | Datum: 8.10.2009 | Vydání: 8/2009

Příběhů o lásce a přátelství jsou tisíce, ale Hruškadóttir, novela mladé spisovatelky Jany Šrámkové, uchvátí. Povídaly jsme si o tom, co ji přivedlo k psaní, jak se jí líbilo ve škole, a hlavně o tom, proč je potřeba pořád a znovu číst.

Škola je pro spoustu lidí místem „neskutečné prudy“, přitom se ale právě tam naučíme číst, psát, počítat… Jak vzpomínáte na svá první školní léta?

Úplně první třída mě moc nebavila, protože číst jsem už uměla a psaní písanek mi nikdy nešlo, vlastně doteď neumím psát psacím. Ale obecně na všechna svoje školní léta vzpomínám ráda. Vlastně právě přichází podzim, a já se poprvé po jednadvaceti letech nechystám do školy – jsem z toho značně nesvá.

Utkvěli vám v paměti učitelé, kteří vás nějak ovlivnili nebo vám byli „jen“ příjemní?

Samozřejmě. Věřím, že studenty často nebaví ani tak konkrétní předměty, jako konkrétní učitelé, kteří pro svůj obor dokážou nadchnout, odkrýt širší souvislosti, průnik učiva s praktickým životem, zkrátka udělat ze studia dobrodružství. Takhle mě nadchla třeba učitelka na základce pro matematiku, profesor na gymnáziu pro dějepis, na teologii učitel Starého zákona pro hebrejské texty a na Literární akademii učitelka literárního myšlení pro čtení jako rozplétání nekonečného klubka významů a možností.

Co vás ve škole nejvíc a naopak nejméně bavilo?

Nebavilo mě nic, kde bylo třeba memorovat. Nikdy jsem neměla dobrou paměť a biflování mi zabralo spoustu času. Lákalo mě věci pochopit, přijít jim na kloub, ale drtit vzorečky a výčty nerostných surovin u mapy… Taky jsem byla hodně nepozorná, přesně ten typ, co vždycky vymyslí způsob, jak vypočítat složitou rovnici nebo slovní úlohu, ale zaručeně v ní udělá aritmetickou chybu.

Pokud se chceme naučit psát (teď nemyslím jen motorickou dovednost, ale schopnost formovat příběhy), musíme určitě taky hodně číst. Kdo je váš oblíbený autor, kdo vás ovlivnil?

Některý autor mě oslovuje tématy, která zpracovává, jiný určitým formálním postupem, kompozicí, užitím motivů, jiný jazykem. V psaní mě také jistě neovlivňují jen obdivovaní autoři, ale i ti, kteří mi blízcí nejsou, a podvědomě se vůči jejich metodám práce vymezuji. Ale mezi mé největší oblíbence, kterých se nikdy nepřesytím, patří třeba Čechov, Woolfová, Nabokov.

Když jsem četla vaši Hruškadóttir, vybavila se mi – nevím proč – moje oblíbená kniha Cit slečny Smilly pro sníh. Bude to znít legračně, ale vaše knížka mi přišla – a nemyslím tím nic zlého, prostě mě to napadlo – jako „mladší sestřička“ Hoegovy Smilly. Máte ráda severské autory? A která kniha je vaše nejmilejší?

Vidíte, to je opravdu zvláštní. Když obě knihy porovnám, tak mi přijde, že společnou mají snad jen ženskou hlavní postavu, která je zároveň vypravěčkou. Smilla je úderná, odvážná a celá kniha je akční, plná dramatických scén a napětí. Veronika z Hrušky je tichá, plachá, bázlivá a text tvoří její reflexe drobných situací a dějů dávno minulých. Ale vidíte, o to zajímavější, baví mě sbírat čtenářské asociace, interpretace a různé dohady. I když moje kniha odkazuje k Islandu, sever tu hraje spíš charakterizační roli ve vztahu k hrdince. Není to dějiště příběhu ani moje osobní vyznání – mě zatím nikdo ze skandinávských autorů neoslovil víc než staré hrdinské ságy a Lindgrenová…

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 8/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy