5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Dětem s dysfunkcemi pomozte vůněmi

Dětem s dysfunkcemi pomozte vůněmi

Autor: Martina Hanzlíková | Datum: 9.6.2010 | Vydání: 6/2010

Vůně, dotek, správná teplota vody ráno i večer, pár kapek éterického oleje na keramické destičce v aktovce nebo v kapse u kalhot, to vše může mírnit únavu, vyčerpání a neklid dítěte, jež trpí některou z dys-poruch. Autorka vychází z dlouholeté zkušenosti. Změny, které se odehrávají při citlivém přístupu k dítěti, mohou být povzbudivé zvláště pro ty, kteří mají dojem, že již vyzkoušeli vše a výsledek je zatím skoro nulový.

Dětem s dysfunkcemi pomozte vůněmi

Specifické vývojové poruchy je termín označující skupinu obtíží, které se projevují při osvojování a užívání řeči, čtení, psaní, naslouchání a při osvojování matematických dovedností. Mohou vznikat z různých příčin. Známe je jako termíny – dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie.

Jestliže máte dítě, kterému psycholog diagnostikoval vývojovou poruchu, dostane se vám různých poučení, jak s ním pracovat a jak se s ním učit: jak správně držet pero, číst přes okénka, používat měkké a tvrdé kostičky pro cit slabik dy a di, jak používat tzv. barevná pravidla atd. Škola dostane specifická doporučení pro individuální přístup: dítě například nepíše diktát, ale je místo toho vyvoláno k ústnímu přezkoušení, může psát jen kolik zvládne, třeba i třetinu toho co píší ostatní děti.

To všechno je přínosem a velkou úlevou pro dítě, rodiče a snad i učitele. Doporučení plně obsáhnou pedagogickou stránku problému. Vyvstává však otázka, jak pomoci dítěti od řady průvodních obtíží, které s dysfunkcemi úzce souvisejí. Jedná se o obtíže s prostorovým a sluchovým vnímáním, obtíže řeči a zrakového vnímání, obtíže s jemnou či hrubou motorikou a zejména obtíže s delším soustředěním a poruchami chování. Dítě se soustředí krátce, nevydrží delší dobu ani u činnosti, která ho baví a zajímá. Daleko hůř se soustředí při změnách počasí, v době kdy je jeho organismus oslaben nebo při zvýšeném psychickém tlaku. Poruchy chování pak vznikají jako následek poruch učení, projevují se upozorňováním na sebe, šaškováním, časté jsou neurotické projevy, strach a napětí. Místo psychofarmak a jiných medikamentů, které vám nabídne neurolog, zkuste jít cestou aromaterapie. Otevřenost dětské mysli je otevřenou branou pro vnímání vůní a pocitů. Aromaterapie může sehrát hodnotnou úlohu ve vývoji dítěte a může urychlit jeho celkový rozvoj. Přírodní vůně působí i na psychosomatické úrovni, a tak kromě léčebného efektu rozvíjejí i duševní bohatost, přinášejí inspiraci, podporují asociativní a intuitivní myšlení.

Aromaterapie

Aromaterapie je založena na působení přírodních výtažků z rostlin, obecně známých jako éterické oleje, na živý organismus. Při použití na pokožku nebo do koupele se musí vždy ředit rostlinnými oleji. Aplikací éterických olejů je řada, pro oblast dysfunkcí (stále hovoříme o dětech) se mi osvědčila kombinace koupelí, sprchování, masáží a inhalací.

Koupele

Koupel aplikujeme u dětí, které jsou velice neklidné, které mají dysfunkci spojenou s agresivními stavy a svalovým neklidem, a také u dětí, které mají potíže s usínáním nebo je trápí přerušovaný spánek. Koupel, většinou večer, provádíme tak, že do vany napustíme teplou vodu, do které pomocí nosiče, kterým může být rostlinný olej, mléko nebo smetana, rozptýlíme éterický olej. Na vanu 3–10 kapek podle věku dítěte. Pro uvolnění po náročném dni je vhodná mandarinka, pomeranč, růžové dřevo nebo kardamom. U starších dětí můžeme použít také vanilku a bazalku. Pro usnutí a kvalitní spánek levanduli, meduňku nebo heřmánek. Na čas koupele postačí 10–15 minut. Dítě bez sprchování osušíme a oblékneme bavlněné pyžamo. Vhodné je ještě zabalení do deky, abychom účinky vonné koupele nechali doznít.

Sprchování

Sprchování provádíme ráno, než dítě odchází do školy. To se může jevit jako nepraktické, zvlášť když plno dětí se specifickou poruchou má ráno problém se vstáváním. Jsou pomalí, oblečení si oblékají naruby, oblékají kalhoty na pyžamo apod. Ale právě krátká sprcha s povzbuzujícími a prokrvujícími éterickými oleji pomůže dítěti se probudit a aktivovat mozek k činnosti. Tělo krátce osprchujeme teplou vodou, aby se póry otevřely. V dlani smícháním sprchového oleje a vody vytvoříme emulzi, naneseme na celé tělo, chvíli necháme působit a lehce vlažnou vodou opláchneme. Sprchový olej vytvoříme smícháním rostlinných olejů mandlového a oleje z pecek vinných hroznů 1: 1 v lahvičce o obsahu 50 ml. K tomuto základu přidáme 15–20 kapek éterického oleje z rozmarýnu, borovice, citronu nebo grapefruitu. Sprchování musí být krátké. Dítě jednak odchází do školy, a navíc delší pobyt v teplé vodě by neměl povzbuzující, ale uklidňující efekt.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2010 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy