5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Děti potřebují příběhy s dobrým koncem

Děti potřebují příběhy s dobrým koncem

Autor: Marie Těthalová | Datum: 7.9.2011 | Vydání: 7/2011

Autorka řady úspěšných dětských knížek Daniela Krolupperová má jasno. Knížka je nezbytnou součástí dětského světa. O tom, zda děti získají vztah ke knížkám a příběhům, do značné míry rozhodujeme my dospělí.

Děti potřebují příběhy s dobrým koncem

Co pro vás znamená knížka, příběh?

Velkou radost, už od dětství. Příběhy se mi líbily už odmala, snažila jsem se vymýšlet si své vlastní a pak je zapisovat. A pak mi vyšla první knížka, po ní následovaly další…

Čtete ráda?

Ano, pořád.

Takže s sebou pořád „vláčíte“ nějakou knihu?

Je to tak. Knížek máme spoustu, a protože máme malý byt, musím, když přinesu novou knížku, jednu někomu darovat.

Potřebují malé děti příběhy?

Ano, určitě; nejen malé, ale i velké děti a také dospělí. Pro malé děti je příběh jakési zrcadlo. Vidí v něm nejen sebe a lidi, kteří ho obklopují, ale i svoji budoucnost. Příběh jim pomáhá promítat si všechny možnosti, vše, co mohou zažít, vidět. Odráží se v něm minulost, současnost i budoucnost.

Někteří dospělí si ale myslí, že stačí dětem pustit příběh v televizi.

To není dobré. Myslím si, že u příběhu by se měla rodina sejít, třeba večer před spaním. Už dvouleté děti si dokážou otevřít knížku, takže s nimi můžeme číst leporela, sednout si a povídat si o příběhu. Zásadní rozdíl mezi příběhem v televizi a příběhem v knize je, že ve filmu už je všechno namalované nebo znázorněné. A fantazie tam vlastně nemá žádné pole působnosti. V animovaném filmu jsou obsaženy všechny detaily, ale když dítěti čtete příběh, tak jeho fantazie pracuje. Když se řekne, že přišla princezna, každé dítě si představí tu svoji. Jedna bude zlatovlasá, druhá bude mít korunku, třetí bude zase jiná. To jsou tisíce možností pro rozvoj fantazie, které televize nebo počítačová hra zdaleka nemohou poskytnout. Je dobré si uvědomit, že fantazie rozvíjí u dětí abstraktní myšlení. A pokud si děti nerozvíjejí abstraktní myšlení, má to samozřejmě i dopad na jejich inteligenční úroveň.

U čtení bychom měli počítat i s tím, že pro děti do určitého věku představuje námahu. Není lehké naučit se číst a zhruba až ve třetí třídě zvládnou děti techniku čtení tak, že námaha ustoupí a ony už vnímají jenom příběh. Mám ale pocit, že se tato hranice posouvá. Dneska tato schopnost nastupuje možná až v páté třídě. Jakmile si děti čtení nezautomatizují, je tu problém – čtení pak pro ně představuje námahu, a je jednodušší pustit si televizi nebo počítač.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2011 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy