5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Děti se nejvíce dozvědí o přestávkách

Děti se nejvíce dozvědí o přestávkách

Autor: Barbara Čechová | Datum: 14.11.2007 | Vydání: 9/2007

Předseda Dětské Mensy a ředitel Centra nadání VÁCLAV FOŘTÍK se svou manželkou Jitkou právě vydal knihu o nadaných dětech. Jaký je jeho pohled na vzdělávání nadaných dětí a jejich integraci do škol?

 Jak jste se dostal k práci s nadanými dětmi?

Od mých dvaceti let k tomuto tématu postupně směřuji. Nejdříve jsem pořádal literární soutěže a turnaje v deskových hrách, poté jsem se dostal do Mensy a postupně se začal věnovat nadaným dětem. Mě samotného to baví a dělám to pro ostatní, kterým to něco přináší.

Jak se obecně definuje nadané dítě?

Za nadané dítě je považováno dítě s IQ nad 120 (zhruba 10 % populace), mimořádně nadané pak IQ nad 130 (zhruba 2–3 % populace). Manželka k IQ přidává další charakteristiky – kromě výsledků testů jsou důležité celkové výkony dítěte v reálném světě, které jsou dosaženy komplexem vlastností, jako jsou ctižádostivost, motivace, kreativita apod.

Čím je možné nadání zjišťovat?

Používáme standardizované psychologické inteligenční testy a pedagogické testy výkonu. Nad rámec základního vyšetření intelektu sledujeme také charakteristiky, jako jsou soustředěnost při testování, sociální a verbální schopnosti dítěte a úroveň jeho grafomotoriky.

Devadesát procent lidí je nadaných

Známý harwardský psycholog Howard Gardner propaguje myšlenku, že inteligence není jen jedna a běžné inteligenční testy, které měří pouze verbální a logické dovednosti, opomíjejí důležité oblasti, jako je sociální, umělecká, existenciální inteligence apod. Co si o jeho konceptu myslíte?

Já jsem mírný příznivec Gardnera, zatímco manželka je mírný příznivec Sternberga. Ten dělí inteligenci trochu jinak. Uznávám jednotlivé inteligence, které předestírá Gardner, já osobně se ale primárně zabývám intelektovými schopnostmi. Kromě verbální a matematické inteligence mne zajímá prostorová představivost. Zajímavou a dosud neprobádanou oblastí inteligence je leadership (manažerské schopnosti, sociální IQ), kterou i Gardner popisuje a nazývá ji interpersonání inteligencí. Ve svých volnočasových aktivitách pro nadané děti a mládež se snažím tento druh schopností rozvíjet např. formou RPG her.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy