5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Domácí úkoly levou zadní

Domácí úkoly levou zadní

Autor: Libor Popela | Datum: 7.4.2015 | Vydání: 4/2015

Úkoly. Slovo, při jehož vyslovení někdo pokrčí rameny, protože je zvládá tak řečeno levou zadní, zatímco jinému přeběhne mráz po zádech.

Domácí úkoly levou zadní

Třicetiletá maminka Jana z Brna ví své. „Máme doma prvňáčka a domácí úkoly, to je boj. Petřík je nechce dělat, brání se jim jako čert kříži. A když už na tom začneme pracovat, trvá nám to neskutečně dlouho. Zatímco ostatní děti si už dávno hrají, on stále sedí u psaní a ne a ne to dokončit,“ stýská si.

Pravidla práce

U domácích úkolů vstupuje do hry několik činitelů. Jednoslovně ty hlavní: pravidelnost, odpovědnost, prostředí, únava, očekávání. Úkoly se vždy píší snáz, když se pro ně vyčlení pravidelný čas. Kdy přesně, to záleží na konkrétním dítěti. Někomu vyhovuje, když se po škole chvilku proběhne venku, malinko si odpočine, pak si udělá domácí úkoly a zbytek odpoledne už má jen pro sebe. Jinému „sedí“, když si po škole odpočine více, jednoduše školu hodí za hlavu, aby toho nebylo tolik najednou, a úkoly si dělá později. Určitě ale není vhodné je psát večer, když už je dítě unavené a klíží se mu oči.

Nestačí ale říct „úkoly si udělej do šesti“. To se stává, že dítě je začne psát ve tři čtvrtě na šest a podle toho vypadají. Lepší je stanovit začátek, ale i konec toho, dokdy úkoly napsat. To, aby u nich dítě nesedělo třeba celé dvě hodiny. Zatímco si odbíhá k televizi, napít se, popovídat si s bráchou a tak dále. Začátek třeba mohou stanovit na pátou hodinu odpolední s tím, že hotovo bude nejpozději do šesti. Pak je vhodné jednoduše zavřít sešity, ať už má potomek úkolů, kolik chce. Jde o ono druhé slůvko. Odpovědnost.

Dítě se tímto učí přijímat důsledky za své činy. Nebylo schopno napsat své úkoly v dostatečně dlouhém čase a ve škole za to bude muset přijmout odpovědnost. Příště se určitě vynasnaží úkoly splnit tak, aby je mělo hotové všechny. Tímto se zamezí zmiňovanému zbytečnému protahování psaní domácích úkolů. Vítězem je přitom i dítě, které zjistí, že když se do něčeho pustí, může to zdárně dokončit. A navíc má pak více času na své hry.

Přehnaná očekávání

Rodiče by dítěti měli poskytnout klidné prostředí k psaní domácích úkolů. Nevhodný je gauč v obývacím pokoji, naopak, každý školák by měl mít svůj psací stůl. Je to, jako když se dospělý vrátí ze zaměstnání a ještě musí do práce něco doma udělat. Nikdo ho při tom neruší. Má svůj prostor, kde pracuje, a druhý z rodičů odhání děti: „Teď tatínka nebo maminku nerušte, pracují.“ Pro školáka je domácí úkol něco obdobného. Svoji práci si donesl domů, a pokud s ní nepotřebuje pomoci, poradit, měl by dostat svůj prostor a nikdo by ho neměl rušit. A hrychtiví sourozenci by měli být odháněni. Tohle je chvíle psaní úkolu. Nedělá se při tom nic jiného, píše se úkol. Je to důležitá činnost, práce školáka.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy