5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Dvacet let píšu o školství

Dvacet let píšu o školství

Autor: Barbara Čechová | Datum: 12.12.2007 | Vydání: 10/2007

Znají ji čtenáři páteční přílohy Lidových novin Akademie a potažmo všichni, kdo se o vzdělání nějak zajímají. Na otázky týkající se role médií ve školství odpovídá RADKA KVAČKOVÁ, elegantní dáma školské žurnalistiky.

Každý týden musíte vyplnit přílohu Akademie o školství. Kde hledáte zdroje pro svoje články?

Mám pár lidí, se kterými se radím, protože si myslím, že školství rozumějí. Nikoho z nich však neberu stoprocentně vážně, protože vidím, že ač jsou tito lidé rozumní a mají koncepční myšlení, jdou ve svých názorech často do jednoho extrému. Proto se snažím jejich pohledy vyrovnávat. Jinak témata hledám tak nějak “ze vzduchu”. Jdu třeba na nějaký kulatý stůl nebo tiskovou konferenci, ale nepíšu o této tiskové konferenci nebo kulatém stole, ale zde chytnu jednu větu, která mne zaujme a po té pak jdu. Sedím třeba tři hodiny na konferenci a za celou dobu si zapíšu dvě věty, o kterých si pak dále něco zjišťuji. Zaplňovat týdně přílohu o školství tolik let není jednoduché.

V naprosté většině periodik přílohy o školství dostaly servisní ráz – přinášejí rady, jak se připravovat na přijímačky, jak na maturitu, jak vybírat školu a podobně. Každý rok se ty samé články v podstatě opakují. Není trh těmito informacemi přesycen?

Každé noviny se snaží i školství co nejlépe komerčně využít. Jde tady v první řadě o inzerenty. Lidové noviny budou v tomto smyslu také měnit svou přílohu Akademie.

Vážně? Vy jste vlastně poslední ostrov mezi deníky, který se pravidelně věnuje školství. Nejste z toho zklamaná?

To ne, já nejsem v zásadě proti. Bylo mi přislíbeno, že část „klasické žurnalistiky“ – s mými články – bude zachována. Proti servisu nejsem, je potřeba jej ale dělat pořádně. Nemyslím si, že by chyběla poptávka ze strany čtenářů o jiné než servisní informace. Mnoho lidí si rádo přečte názory, komentáře, reportáže z oblasti školství. Ale servisní informace, i když se v různých novinách opakují, přitahují inzerenty. Naštěstí se ale stejně všichni musí snažit udržet čtenáře, protože jinak by inzerent odešel.

Rodiče zajímá škola, reforma nikoli

Funguje ve školství nějaká investigativní žurnalistika?

U investigativní žurnalistiky je problém, že ji dělají lidé, kteří dělají investigaci všeho možného a do školství zase až tolik nevidí. Články potom dělají tak, aby byly co nejvíce čtivé. Díky tomu mohou být nepřesné. Ono totiž čím více o věci víte, tím téma podáváte komplexněji a méně černobíle. Ale to se zase hůř prodává.

Stává se vám, že by se proti vaším článkům ohradili například ministerští úředníci, že by se cítili dotčení a že byste v podstatě svou prací tak na ně vytvářela tlak?

Velmi málo. Jednou mi ministryně Kopicová volala v neděli dopoledne domů, když jsem krátce po její inauguraci napsala něco, z čeho měla pocit, že ji zpochybňuje. Rozhodně nemůžu říct, že by mi vyhrožovala, naopak byla velmi laskavá. Jinak hodně své články konzultuji a často mi lidé říkají, že jsem o nich napsala tak, že by to oni ani tak krásně neřekli.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 10/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy