5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Fronty k zápisu – mizérie českého školství

Fronty k zápisu – mizérie českého školství

Autor: Jan Voda | Datum: 7.3.2014 | Vydání: 3/2014

Do prvních tříd nastoupí v příštím školním roce asi 140 000 dětí. Zápisy proběhly od půlky ledna do poloviny února a ani letos se na řadě míst neobešly bez hysterie a stresu v boji o místo. Tvrdím, že pořadí ve frontě není objektivním kritériem pro přijetí do 1. třídy.

Fronty k zápisu – mizérie českého školství

Zpravodajské servery jako např. tn.nova.cz, ceskatelevize.cz, denik.cz komentovaly situaci těmito výroky:

Začaly zápisy prvňáků. Rodiče bojují o místa v dlouhých frontách!

Zápisy do prvních tříd provázejí hodinové fronty rodičů na žádané školy.

U zápisů stály rodiny předškoláků ve frontách.

Trpěli jste? – Pak jste přijati!

Sami jste možná podobnou situaci zažili, možná ji zažil někdo z vašich příbuzných, popř. známých, anebo jste mohli sledovat události na internetu či v televizních novinách: Rodiče, kteří mají z různých důvodů zájem zapsat své dítě na jinou než tzv. spádovou školu (ta je vám určena podle místa bydliště), pro to musejí nezřídka podstoupit nedůstojné, mnohahodinové čekání před školní budovou. Některé fronty se vinou opravdu do dálky a mnozí čekající se dostavili už nad ránem, aby byli mezi prvními, neboť přijati budou jen ti, co si to pořádně vytrpí. V navazujícím textu chci argumentovat, že kritérium pořadí není pro přijetí ani objektivní, ani etické.

Dítě má nárok na dobrou školu

Již dříve (2012) se ombudsman JUDr. Varvařovský vyjádřil k problematice přijímání do mateřských škol; zdá se mi, že nazrál čas otevřít novou kauzu.

Vycházím jednak z premisy, že vzdělávání je založeno na zásadách rovného přístupu, který je deklarován ve školském zákoně. V pojetí ministerstva školství tento přístup znamená, „aby všechny děti v naší zemi měly stejnou šanci na vzdělání“. Mnozí odborníci však poukazují, že pouze zajištění přístupu k „nějakému vzdělání“ nestačí. Skutečně spravedlivá rovnost příležitostí vyžaduje, aby všichni měli přístup k rovnocennému vzdělávání, ke vzdělávání srovnatelné kvality. Jak uvádí D. Greger, jeden z předních českých expertů na tuto problematiku, je namístě od rovnosti v přístupu ke vzdělávání odlišit tzv. rovnost podmínek vzdělávání. Podstatou druhého jmenovaného je zajišťovat rovnost výsledků. Čili sociální spravedlnost by neměla být chápána pouze jako rovnost na startovní čáře, ale jako rovnost v cíli; ne rovnost příležitostí, ale rovnost výsledků. Z toho vyplývá, že rovnost přístupu můžeme hodnotit tak, že se zaměříme, zda jsou žákům poskytovány srovnatelné prostředky a podmínky (vybavení škol, kvalita učitelů, atp. – tedy vstupy), ale také tak, že budeme posuzovat výsledky žáků, tedy jak jsou tyto vklady efektivní v poskytování rovných příležitostí.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 3/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy