5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Hrnec plný poezie

Hrnec plný poezie

Autor: Hana Prchlíková | Datum: 12.5.2010 | Vydání: 5/2010

Když jsem kdysi předem avizovala, že příští hodinu budeme pracovat s poezií, obličeje deváťáků se protáhly jak nad hrachovou kaší. Od té doby, co na poezii používám hrnec, žáci nejenže poezii čtou, ale taky veršují.

Hrnec plný poezie

Na začátku sázím na moment překvapení

Doprostřed třídy stavím veliký hrnec (mám výhodu školní kuchyně s jídelnou, neboť ani ten největší hrnec, který máme doma, by se tomu „velkokapacitnímu“ nevyrovnal). Žáci nevědí, co je uvnitř a z toho vyplývá jejich první úkol:

• Pokuste se vytvořit co nejvíce verzí otázky zjišťující obsah hrnce.

Otázky zapisuji na tabuli. Po nesmělém začátku přibývají – Co je v hrnci? Co by mohlo být v hrnci? V hrnci něco je? Je v hrnci něco? Něco v hrnci je? XCo je obsahem hrnce? Co tam asi může být? Je tam vůbec něco? Co se v hrnci ukrývá? Co obsah hrnce ukrývá?

• Zkuste na otázku odpovědět. Odpověď se musí s otázkou rýmovat, musíte dodržet tudíž i rytmus verše. Úkol zvládají všichni. To je dobré, neboť už všichni vnímají.

„Co se v hrnci ukrývá?

To, co tam obvykle nebývá…“

„Co je v hrnci?

Dva pečení srnci…“

„Copak je pod poklicí?

Vrtá mi furt palicí“

• Odkrývám hrnec – je plný básnických sbírek. Úkolem je pojmenovat obsah hrnce – metaforicky

V hrnci jsou listy plné slov, papíry s texty, slova zarovnaná v řádcích,…

• Žáci se rozdělují do skupin (už sami, bez řečí a v klidu). Úkolem je vymyslet si skupinový pseudonym, pod kterým budou tvořit básně. Will Jocker, Josef Neznámý,…

• Každý si z hrnce vytáhne jednu básnickou sbírku. Úkolem je hledat verše, v nichž je přítomný motiv smutku, samoty (navazujeme totiž na Ortena, kterého jsme četli minulou hodinu). Dané verše si vypisují do sešitu. Sbírky si mohou půjčovat, vracet, brát si jiné.

Čekala jsem, že samotná práce se sbírkou bude desetiminutová záležitost. Všichni však přestali vnímat čas a četli… a četli…a četli – no, řekněte jim, že už ne-smí!

A tak práci přerušilo zvonění.

Ach jo, to už zvoní?

(Uáá – to je balzám na učitelovu duši!)

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2010 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy