5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Jak myslí dítě s vysokým potenciálem

Jak myslí dítě s vysokým potenciálem

Autor: Monika Stehlíková | Datum: 7.4.2014 | Vydání: 4/2014

V posledních letech se hlavně ve frankofonní literatuře prosazuje nový termín děti s vysokým potenciálem. Důvodem je snaha odlišit kvantitativně nadprůměrnou inteligenci v případě nadaných dětí od kvalitativně odlišné inteligence dětí s vysokým potenciálem. V našem článku se chceme zaměřit na jejich psychologickou charakteristiku.

Jak myslí dítě s vysokým potenciálem

V naší terminologii je zvykem mluvit spíše o nadaných dětech či nadaných žácích a pod tímto pojmem se rozumějí děti s výjimečně superiorní inteligencí, případně mimořádným talentem. V poslední době se téma rozvoje nadání a talentu těchto dětí začalo objevovat i v médiích. V této souvislosti se hovoří hlavně o nutnosti podpořit nadané děti ve škole a o vhodných metodách výuky pro ně určených.

Velmi nadané děti mají IQ převyšující 130. V případě dětí s vysokým potenciálem není ale takové IQ podmínkou nezbytnou (přestože nejčastěji mají vysoce nadprůměrnou inteligenci, tedy IQ vyšší než 120). To, co charakterizuje děti s vysokým potenciálem, je právě ona kvalitativní odlišnost myšlení a fungování mozku, která se projevuje rozdílným prožíváním a chováním. Nebo bychom mohli přímo říct, že specifikem dětí s vysokým potenciálem je neobvyklé emocionální fungování. Určitým způsobem by se také dalo říct, že tyto děti myslí nejprve srdcem, až pak hlavou. A právě v této jejich specifičnosti je zdroj nepochopení a problémů těchto dětí.

Odlišnost nervového systému

U dětí s vysokým potenciálem je část limbického mozku, která se nazývá amygdala a která je zodpovědná za citové prožívání, vysoce citlivá, reaktivní. Amygdala jako první reaguje na obrazy, zvuky, vůně a počitky přicházející zvenčí. Je automatickým spouštěčem emocí bez vědomé kontroly. Čím vyšší je receptivita amygdaly, tím četnější a častější bude percepce a emocionální reakce. A to až taková, že se automaticky zablokuje neokortex, vývojově nejmladší část mozku, zodpovědná právě za emocionální kontrolu. V takové situaci jsou děti s vysokým potenciálem doslova zavaleny či unášeny emocemi, které nemohou dále řídit. V takovém stavu jsou velmi zranitelné a jejich reakce pro nicnetušící okolí může působit nepatřičně, nepochopitelně až agresivně.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy