5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Jak odměnit vysvědčení?

Jak odměnit vysvědčení?

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 6.6.2016 | Vydání: 6/2016

Oslava u „mekáče“, nové kolo, nebo hotovost? Možná poslechneme okřídlený slogan „za vysvědčení knihu“, ale budeme váhat, jestli to přece jen není málo. Anebo jste přesvědčeni, že za vysvědčení by se žádná odměna dávat neměla?

Jak odměnit vysvědčení?

Sedmák Martin hrdě pokládá vysvědčení na stůl, oči mu září radostným očekáváním. Matka, která už pár týdnů ví, že tu trojku z matiky si syn opravdu opravil na jedna, jeho nadšení nesdílí. „A nechtěl bys radši morče?“ ptá se opatrně. „Ten pes fakt není dobrý nápad,“ dodává už rozhodněji a pro sebe si mumlá: „Kdo mohl vědět, že se za půl roku o ty dva stupně fakt zlepší?“

Ano, tušíte správně, takhle by odměňování za vysvědčení vypadat nemělo. Nejsmutnější na tom je, že nejde o literární fikci, ale o skutečný příběh, který se před několika lety odehrál v mém sousedství. Zanedlouho jsem se odstěhovala, takže už nevím, jak se tahle rodičovská zrada a motivační podraz odrazily na dalším Martinově prospěchu, na vztazích k rodičům a na jeho důvěře ve svět dospělých. Každopádně i mnohem méně dramatické příběhy mají jednoznačné poučení: neslibujme svým potomkům něco, co nechceme nebo nemůžeme splnit.

Odměna, nebo osvěta?

Názor, že děti by se za vysvědčení odměňovat neměly, protože se neučí kvůli známkám ani kvůli dárkům, ale kvůli sobě, je dnes už ve výrazné menšině. A není to jen tím, že současná společnost je přátelsky nakloněná dětem, dárkům i dalším životním potěšením. Opakovaně se ukazuje, že vzbudit vnitřní motivaci „učit se pro sebe“ je v dětském věku tvrdý oříšek. Když nejsme ani my dospělí vnitřně motivovaní zdokonalovat se po večerech kupříkladu v cizím jazyce místo oddechového čtení nebo sledování televize, proč by měli kluci a holky chápat, že sestrojit vepsanou kružnici, vyjmenovat světové pouště a určit doplněk ve větě je přesně to, co jim jednou otevře dveře k úspěchu a dá jejich životu smysl?

„Vnitřní motivace znamená, že dělám věci pro radost. Aby to bylo jasné: pro radost z toho dělání. Z radosti si například zazpívám nebo si hraju se psem,“ uvádí psycholog Pavel Říčan. Šprtání na písemky k radostem dětství obvykle nepatří. Švýcarští psychologové dokonce zjistili, že nejefektivnější metodou, jak děti pro něco získat, je přímý úplatek. Konkrétně se zaměřili na rodiny s obézními dětmi: ty, jimž rodiče slíbili peníze za každé shozené kilo, zhubly víc a ochotněji než děti, jejichž rodiče je motivovali jen osvětou. Psychologové se v hodnocení experimentu rozdělili na dva tábory – jedni to pokládali za přijatelný výchovný postup odrážející reálné vztahy ve společnosti, jiní varovali, že komerčně laděné rodinné vztahy k ničemu dobrému nepovedou. Jenže se ukazuje, že ani výchova k nepodplatitelnosti bezúhonnost nezaručí…

Předem domluvená odměna za určitý výkon motivující rozhodně je – tedy v případě, že cílová meta je s určitým úsilím reálně dosažitelná. „Zkušenost ovšem říká, že samé jedničky, zvlášť ty pracně vydřené, nevěstí nijak zvlášť úspěšný, šťastný a tvořivý pracovní život v dospělosti,“ dodává Pavel Říčan. „Čertovo kopýtko“ je ukryté v dárcích a způsobech obdarování, jimiž nevyjadřujeme radost z dítěte, ale z jeho výkonu. Z toho, že splňuje naše představy o tom, jaké má být. Odměnu a ocenění si zaslouží i snaha, cílevědomost a úsilí při zdolávání překážek.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2016 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy