5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > JAK TĚLNÍ POLICIE NAHÁNĚLA VIRY

JAK TĚLNÍ POLICIE NAHÁNĚLA VIRY

Datum: 14.5.2008 | Vydání: 5/2008

Už jste někdy přemýšleli, co se děje v organizmu, když je napaden viry či bakteriemi? Jak probíhá ochrana před choroboplodnými zárodky? A nešlo by se s žáky ve škole podívat na problematiku obranyschopnosti organismu pomocí nějakého prožitku? Co třeba zkusit třídu přetvořit v imunitní systém, kde by někteří žáci představovali viry, další jejich odhalovatele a jiní jejich likvidátory? Hm, zajímavý nápad, ale jak konkrétně by taková hodina přírodopisu mohla vypadat?

Do třídy přichází usměvavá vyučující přírodopisu. Oznamuje žákům, že se dnes v hodině společně pokusí blíže podívat na obranyschopnost organismu. „Nejprve se však každý sám pokusíme nad danou problematikou zamyslet,“ rozdává do lavic pracovní listy. Je na nich jednoduchý první úkol: „Po dobu dvou minut piš vše, co tě napadá na téma virů v lidském těle. Je jedno, jakou formou budeš psát, kolik toho napíšeš a jestli to bude, nebo nebude správně. Prostě piš vše, co tě napadne.“ Dvě minutky uběhnou jako voda v potoce a žáci dostávají pokyn, aby své odpovědi porovnali s odpověďmi svého souseda ve školní lavici. Například Anička oznamuje Míše, že viry nám způsobují nemoci a my pak musíme ležet doma v posteli a nudit se. A taky ji napadlo, že viry v člověku jsou jako viry v PC. Míša si zase myslí, že viry má v puse, a když má angínu, napuchnou jí mandle a strašně ji pak bolí polykání. „Viry si představuju jako malé drobky, které řádí pěkně v těle,“ upřesňuje ještě sousedce svoji představu. Na následující učitelčinu výzvu, zda by někdo nechtěl ostatním nahlas přečíst, co napsal, však holky nereagují. Prý to určitě nemají dobře. Zato se okamžitě hlásí třídní komik - extrovert Patrik. A zaslouženě sklízí učitelčino ocenění za odvahu i názor. I jeho názor je totiž „správný“...

Tři skupinky v akci

„Už jste někdy přemýšleli, jak to asi v našem organismu probíhá, když viry útočí a tělo se brání? Snad nám to pomůže lépe pochopit následující aktivita,“ oznamuje učitelka a rychle rozlosuje všechny přítomné do tří osmičlenných skupin. A každý žák se v rámci své skupiny začte do písemných pokynů. Skupinka „viry“ se ze svých návodů dozvídá, že jejich úkolem je zamořit organismus. Na učitelském stole mají umístěn velký košík s lístečky označenými čísly 1 - 8. Mají roznést na různá místa třídy - tedy těla - co nejvíce těchto lístečků. Musejí však chodit pozpátku… Úkolem skupinky „tělní policie“ je odhalit virus. Každý policista však musí hledat jen své číslo od 1 do 8, které je uvedené na nálepce, jíž byl právě označen. Potom musí k nalezenému viru (číslu), kterého se nesmí dotknout, dovést „svého“ likvidátora a navigovat ho k odnesení viru do jater - viditelně označených v rohu třídy… Úkolem „likvidátorů“ je ničit „své“ viry, tedy odnášet je do jater. Jejich handicap spočívá v tom, že mají zavázané oči, a musí proto spoléhat na pokyny svých policistů. Žáci v jednotlivých skupinách se vzájemně ujišťují, jak pokynům rozumí. „Tak co? Pochopili? Je nám všem jasné, co máme v následujících chvílích dělat? Mohl by mi to někdo shrnout?“ obchází učitelka postupně všechny tři skupiny a likvidátorům přináší šátky k zavázání si očí.

Staň se virem!

Viry dostávají pokyn k zamořování organismu a chvíli nato jsou vypuštěni ostatní. Ve třídě nastává pěkný šrumec - stejně jako v těle. Je velmi zajímavé sledovat pětiminutový souboj virů s obránci organismu. Některé viry se snaží roznášet nákazu především co nejrychleji, zákeřnější šíří nákazu do vzdálenějších a záludnějších míst těla. Někteří tělní policisté se v organismu pohybují chaoticky a neohrabaně, jiní postupují se svými likvidátory systematicky a ohleduplně. Učitelka pravidelně oznamuje čas do konce aktivity... „Koneeeec!“ volá do třídy a zvonečkem ukončuje akční dění. Všichni aktéři se urychleně vracejí na svá místa do lavic a vytahují své pracovní listy. Nejprve jsou však vyzváni, aby pomocí vlastního těla vyjádřili, jak se jim „virová aktivita“ líbila. Zatímco ve dřepu nekončí nikdo, vzpažením (občas doprovozeným i postojem na špičkách) hodnotí aktivitu pozitivně skoro všichni žáci.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy