5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > JAKÁ BUDE ŠKOLA V ROCE 2018?

JAKÁ BUDE ŠKOLA V ROCE 2018?

Datum: 16.1.2008 | Vydání: 1/2008

S novým rokem máme možnost se zastavit, přemýšlet a uvědomovat si vývoj. Kam směřuje školství? Jak bude vypadat škola za deset let, tj. v roce 2018? Vybrali jsme dva názory: jeden směřující do kurikula škol, druhý do jejich postavení. Co si myslíte vy?

George O. Krizek, M. D., český emigrant žijící v USA, ve Washingtonu, psycholog a učitel

Děti se nebudou učit psát

Řada tisíciletí uplynula od dob, kdy se člověk pokoušel o první ruční záznamy -písmo. Nyní stojíme ve fázi, kdy se můžeme ptát, zda se ruční písmo nepříčí dalšímu komunikačnímu stupni ve vývoji lidstva. Neučíme děti písmo jenom proto, že jsme na to ze setrvačnosti zvyklí? Kolik úsilí se na naučení písma ve škole věnujev poměru s tím, kolik se jej v životě použije?

Podle profesora Melvina Levina, vyučujícího pediatrii v Chapel Hill v Severní Karolíně, přichází na svět epidemie grafomotorických dysfunkcí. V USA má každý čtvrtý chlapec diagnostikovanou poruchu psaní. Vývoj směřuje k tomu, aby se těmto „handicapovaným“ dětem ve škole dovolovaly laptopy. Pokud se dovolí čtvrtině, proč by se nemohly dovolit i jiným?

Děti si už dávno doma nepíšou ručně dopisy, ale posílají maily či chatují. Používají mnohonásobně častěji klávesnici než psací pero. Netvrdím, že učit se psát vymizí ze škol úplně. Důraz na důkladnou dovednost písma ale bude nutně slábnout. Dbát na krasopis v dnešní době, kdy člověk tužku používá pouze k zaškrtávání informací v textu, by bylo přinejmenším nehospodárné.

Hans-Peter Meidinger, německý filolog a pedagog

Školy budou více podobné soukromým firmám

Školy budu získávat čím dál tím více vlastních odpovědností a okruhů, ve kterých budou schopny se rozhodovat samostatně. Tím se budou učitelé a ředitelé škol cítit více zodpovědni za výsledky své školy. Tento trend je možno sledovat postupně po celé Evropě a věřím, že bude sílit. Ve studiích PISA v Německu se ukázalo, že školy, které požívají vysoké autonomie, mají také výborné výsledky. Komu autonomie prospívá? Obecně těm, kteří dokážou autonomii vnímat jako příležitost a využít ji.

Pozitivní i negativní stránkou zároveň tohoto modelu je vzájemná soutěž mezi školami. Na jedné straně vede k tomu, že školy se snaží opravdu dosáhnout těch nejlepších výsledků. Na druhé straně je ale při vysoké automii škol potřeba zavádět výstupní kontrolu kvality - obecně řečeno testování. A s tím je spojen vždy problém. Jakmile se začnou ze škol dělat žebříčky, vstupuje se do bludného kruhu. Školy, které mají problémy, své problémy dále jen prohlubují. Do škol na konci žebříčku totiž přicházejí jen ti žáci, jejichž rodičům na vzdělání nezáleží, nebo ti, kteří mají velké studijní problémy.

Převzato z Focus Schule, září 2007


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy