5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Jan Průcha: Srovnávací pedagogika

Jan Průcha: Srovnávací pedagogika

Autor: Petr Kukal | Datum: 17.11.2006 | Vydání: 9/2006

Oblast pedagogického výzkumu se v ČR nemůže chlubit zrovna plejádou skutečných autorit.

Tvůrci anket zadávaných v rámci projektů typu Leonardo, zasahujících mnohdy až pět škol, jsou spíše k pousmání, a lidem, kteří mají přístup k datům získaným na velkých vzorcích, zase často chybí erudice k jejich interpretaci. Kromě Střediska vzdělávací politiky při ÚVRŠ, které je vzácně kvalitním pracovištěm schopným s komparativními daty pracovat, zbývá v tomto oboru jediná velká postava - prof. Jan Průcha. Jeho poslední kniha „Srovnávací pedagogika“ je toho dalším svědectvím.

Publikace je rozdělena do tří částí. První se zabývá vědeckými základy srovnávací pedagogiky. Autor v ní vymezuje předmět oboru a definuje cílové skupiny uživatelů získaných výsledků. Kromě akademické obce a pedagogů všech typů škol mezi ně patří také rodičovská a širší veřejnost. V našem prostředí je přitom pozice srovnávací pedagogiky specifická v tom, že je nucena být rovněž hlasem zdravého rozumu - v protikladu k hysterii médií a tzv. nezávislých pedagogických iniciativ.

Druhá, nejrozsáhlejší část knihy se věnuje struktuře a fungování vzdělávacích systémů ve světě. Průcha v ní postupně mapuje oblasti preprimárního vzdělávání (ISCED 0), primárního a základního vzdělávání (ISCED 1, resp. ISCED 2), vyššího sekundárního vzdělávání (ISCED 3), terciálního vzdělávání (ISCED 5) a vzdělávání dospělých. Společným jmenovatelem těchto kapitol je klidné, ale důrazné boření mýtů, včetně těch o fatálních nedostatcích našeho vzdělávacího systému.

Za nejzajímavější pokládám závěrečnou část knihy, v níž autor formuluje některé trendy a problémy vzdělávání v mezinárodním kontextu. Jsou jimi: vzdělávání a sociální stratifikace; otázka, zda preferovat jednotnou školu, či selektivní vzdělávání; interkulturní faktory ve vzdělávání a konečně cizí jazyk v evropských vzdělávacích systémech.

Úvaha na závěr znovu připomíná, co nám výsledky mezinárodních srovnání o českém školství říkají: „Celkově soudím, že český vzdělávací systém, jeho vlastnosti a produkce, je jedna z těch ,národních specifičností‘, které si udržují ve srovnání se světem znamenitou úroveň kvality.“ Nezbývá než doufat, že si to ti samozvaní soudci a reformátoři našeho vzdělávacího systému uvědomí dřív, než to díky nim přestane být pravda.

Praha, Portál 2006


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy