5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > JE ČESKÉ ŠKOLSTVÍ ZKORUMPOVANÉ?

JE ČESKÉ ŠKOLSTVÍ ZKORUMPOVANÉ?

Autor: Barbara Hansen Čechová | Datum: 8.10.2008 | Vydání: 8/2008

Korupce je stále aktuální téma. Denně se objevují nové kauzy z různých oborů, které ukazují, že se řadíme mezi problémové země. Podle žebříčku Transparency International je Česká republika na 47. místě mezi 158 hodnocenými zeměmi. Korupce postihuje politiku, hospodářství, celou společnost. Jak je na tom z pohledu korupčního jednání školství? Po skandálu ohledně maturit na gymnáziu Pod Vyšehradem si můžeme být jisti, že ani tato oblast jí není ušetřena. Otázka zůstává ohledně míry korupce.

 PRO 
 Provádí Česká školní inspekce důsledně kontroly na školách, nebo je liknavá? Letos veřejnost pobouřily kauzy několika soukromých škol. Některé dokonce musejí ukončit činnost. Přitom na všechny prohřešky upozornila jako první média. Gymnázium Pod Vyšehradem přijde o třímilionovou státní dotaci a zřejmě i o registraci v rejstříku škol kvůli podezření z korupce při maturitě Martina Bartáka, syna šéfa Polikliniky Modřany v Praze. Alarmující byl případ gymnázia International Meridian School (ISM) v pražských Kobylisích. Zdejší žáci podle zákona nesplňují povinnou školní docházku. Jejich vysvědčení zároveň nemůže uznat nikdo v ČR ani v zahraničí. Institut totiž vůbec není zapsán ve školském rejstříku, což někteří rodiče údajně nevěděli. „Ministerstvo školství obdrželo od ISM žádost o povolení plnění povinné školní docházky, jež byla v minulosti zamítnuta. Tato žádost bude nyní posouzena,“ řekla Právu Helena Müllerová z tiskového odboru ministerstva. „Pro nás je ISM zatím normální podnikatelský subjekt, který nemůžeme kontrolovat. Jeho činnost má z našeho pohledu charakter pouze zájmového vzdělávání,“ dodal mluvčí České školní inspekce Libor Vacek. Případ gymnázia Pod Vyšehradem, kdy došlo k několikanásobnému porušení zákona, je podle něj ojedinělý. Na veřejnost se kauza dostala kvůli protestům proti Bartákově maturitě. Před ní propadal z češtiny a ze španělštiny. Po komisionálních zkouškách, kdy měla být podle jedné z výpovědí zúčastněných část komise uplacena, mohl maturitu složit...

autor: MAREK PŘIBIL, novinář

PROTI

Připomeňme jednoduchou definici: „Korupce znamená zneužití postavení nebo funkce k osobnímu prospěchu.“ Pominu korupci v těch nejzhoubnějších podobách, zasahující hospodářskou, společenskou a politickou sféru. Mám na mysli např. oblast rozdělování zakázek k realizaci velkoplošných projektů, s dlouhodobým dopadem na školní prostředí, kde se finanční částky k realizaci projektu pohybují v řádech milionů, nebo dokonce miliard korun. Zaměřím svoji úvahu na školu a samotného učitele. Vzpomínám na pana řídícího z venkovské málotřídky, který mi vyprávěl o žákovi, který ho žádal o uvolnění z výuky z důvodu domácí zabijačky. Učitel ho omluvil s podmínkou, že mu přinese „výslužku“ - ochutnat pár jitrniček. Dopustil se jeho žák korupce?

Nebo lze nazvat korupcí gesto místního podnikatele, který v závěru roku poslal pro celý učitelský sbor kalendáře a tužky s logem firmy pro ředitele a všechny pány učitele? A co poslední školní den s vydáváním vysvědčení? Je běžné, že vedle svátečního oblečení děti nosí pro své učitele kytičku a malý dárek. Podnikavější třídy dokonce organizují „sbírku“ na společný dárek pro svého učitele. Lze takové jednání označit jako korumpování učitele? Nebo bonbo-niéra, kterou dostane učitel za to, že ve svém volném čase a mimo výuku, doháněl s žákem zameškané učivo po jeho delší nemoci? Takových a podobných příkladů a otázek lze položit ještě mnoho.

Zůstává nezodpovězená otázka: „Jsou tyto a další podobné příklady korupcí?“ Podstatné je, zda je odměna učiteli v těchto případech učitelem vymáhána. A zda žáci (rodiče) na druhé straně očekávají, že budou za odměnu nějak zvýhodněni. Například na klasifikaci, při zkoušení, písemných testech? Ve shodě s všeobecně zavedenou praxí takové „pozornosti“ ze strany dětí za úplatek, nebo dokonce korupci, nelze jednoznačně považovat. Jde o zdůrazněné poděkování učiteli za to, že pro žáka vykonal víc, než je jeho povinnost (jeho doučování), spokojenost s jeho přístupem a učením ( na konci školního roku), mimořádné pochopení pro významnou rodinnou událost (zabijačka) až po reklamu místního podnikání (kalendáře). Příkladem korupčního jednání by se například staly v okamžiku, kdyby učitel takové jednání sám navozoval a vyžadoval za ně odměnu...

autor: OLDŘICH SUCHORADSKÝ, učitel

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 8/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy