5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > JSOU UČITELÉ LEPŠÍ NEŽ UČITELKY?

JSOU UČITELÉ LEPŠÍ NEŽ UČITELKY?

Datum: 9.4.2009 | Vydání: 4/2009

Jak asi mnozí tušíte, inspiraci k tomuto tématu nám poskytli lékaři. Předseda lékařské komory prohlásil feminizaci v lékařství za jednu z příčin upadající kvality medicínských služeb. Jak je to u učitelů, kde je přesila žen ještě patrnější? Ptali jsme se rodičů a učitelů, na příště plánujeme pohled odborníků.

Oslovili jsem po e-mailu učitele a rodiče. Poté jsme vybrali odpovědi tak, abychom měli zastoupení v každé kategorii. Ale těch, kteří tvrdili, že mezi muži a ženami učitelkami není žádný rozdíl, byla naprostá většina.

PROTI

Ing. Jana Kalousková, matka dvou synů na základní škole
Nezáleží na tom, jakého je kdo pohlaví, ale jak umí učit, jaký má přístup k dětem a jaká je osobnost. Zažila jsem dobré i špatné ženy – učitelky a naopak. Podle mého soudu se rozhodně nedá zobecňovat. Jinou otázkou ovšem je, že rovnovážná přítomnost obou pohlaví může být pro školu velmi přínosná. A to nejen proto, že malí kluci a holky potřebují mužské vzory, ale také proto, že škola, ve které působí jenom ženy, se stává hodně specifickou institucí. Jak známo, ženské kolektivy nejsou zrovna přátelské. Mezi ženamí panuje velká rivalita a drží se zákulisní praktiky. To všechno nutně musí ovlivnit celé klima ve škole. Učitelé nejsou lepší než učitelky, ale jejich významnější zastoupení ve školních kolektivech bych uvítala.

PRO I PROTI

Richard Burásek, otec dcery a syna
Neříkám přímo, že by ženy byly špatné učitelky. Ale můj názor je zhruba takovýhle: na základní škole na prvním stupni jsou ženy jako učitelky velmi dobré. Nahrazují dětem péči, které se jim předtím dostávalo od matek. Mohou být možná dětem blíže než učitelé mužského pohlaví. Na druhém stupni ale děti najednou zvlčí a potřebují jasně ukázat hranice. Nezažil jsem upřímně žádnou ženu-učitelku, která by to dokázala. Některé jsou sice přísné, ale jsou u dětí neoblíbené a děti si jejich příkazy neberou k srdci. Mluvím ze své zkušenosti, kdy nám všem rodičům bylo jasné, že paní učitelka v řešení kázeňských problémů úplně „plave“ a víc, než by děti usměrňovala, se jich obává. Takže abych to uzavřel: na prvním stupni preferuji ženy, na druhém muže. Na střední škole si myslím, že mohou být muži i ženy stejně dobrými kantory.

PRO

Ing. Martin Hlaváč, učitel na středním odborném učilišti
Mé tvrzení se opírá o mou zkušenost z naší školy a rozhodně nechci tvrdit, že to platí obecně. U nás v kolektivu máme čtyři ženy a zbytek jsou muži. Co vím od našich učňů, tak hodiny mých kolegyň patří k nejméně oblíbeným. Mají obor „nadrcený“, znají fakta, ale nemají k němu takový vztah. To děti velmi rychle vycítí. U nás v dílnách je často výborným učitelem ten, kdo třeba neumí moc dobře mluvit, ale žáci vidí, že je skvělý profesionál, práce mu jde a baví ho. To v řemeslech ženy nedokáží, respektive jsem takové ještě nepotkal.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2009
nebo v On-line archivu.

Upozornění všem uživatelům on-line archivu časopisů. V úterý 28. 4. 2009 proběhne výměna vstupních hesel do on-line archivu článků časopisů Děti a my, Psychologie dnes, Rodina a škola, Informatorium 3 - 8. Všichni stávající předplatitelé dostanou včas nová hesla mailem.

Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy