5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > KDO ZA ŠKOLOU POTKÁ KRAJINU

KDO ZA ŠKOLOU POTKÁ KRAJINU

Autor: Tomáš Feřtek | Datum: 9.5.2007 | Vydání: 5/2007

Není sporu o tom, že pedagogický projekt Krajina za školou je přesně to, co učitelé, kteří hledají, čím naplnit nové vzdělávací programy, potřebují. Jenže stojí o to? A umí vůbec potenciál tohoto projektu využít? Za poslední dva roky se do práce postavené na srovnávání historických a současných fotografi í krajiny a lidských sídel zapojilo šedesát škol, zhruba dalších šedesát na něm pracuje v současnosti. To není málo, ale stojí za to podívat se zblízka, jak vlastně jejich práce vypadá.

Zelené závěsy naladily světlo v místnosti do tajemné atmosféry připomínající kabinu kosmické lodi. Za nimi, pokud byste je odhrnuli, dva obří chomutovské paneláky, snad dvacetipatrové, corbusierovská noční můra. Nalevo stoupá vzhůru návrší s rodinnými novostavbami, vpravo dole město a horizonty fabrik a výsypek. Krajina za touhle školou opravdu nese stopy moderní historie, které se přehlédnout nedají.

V kosmické kabině patnáct dětí, čelem k obrazovkám, zády ke mně, takže vidím, na čem pracují. V Krajině za školou by měli radost. Většina z nich má otevřeně webové stránky projektu a kontroluje těch asi sedmdesát prolínaček, které tam od září nahrály. Další mají otevřený adresář s novými fotografiemi a srovnávají je s historickými kousky z archivu. O kousek dál kdosi připravuje novou prolínačku, kontroluje společné body staré a nové fotografie, aby se po prolnutí obraz necukal a neposkakoval. Nějaká slečna si chystá titulek a vybírá písmo. Z těch kudrlinek by se nejspíš udělalo grafikovi mdlo, ale přihlížející spolužačky se tváří vstřícně. Prostě normální pracovní odpoledne společenskovědního semináře na chomutovské základní škole. Na projektu tu pracují už od loňského května.

„Teď máme za sebou zhruba tak třetinu práce,“ vysvětluje mi paní učitelka Jana Saloňová. Učí tu dějepis a Krajině za školou věnuje zjevně nadprůměrnou energii. Opravdu chtějí do konce roku přidat na stránky projektu víc než další stovku fotografií. Děti to stejně nezpochybnitelně baví. Ptám se na vcelku předpokládatelné věci, ale když zabloudíme k tomu, jestli je tento projekt součástí školního vzdělávacího programu, paní učitelka chvilku kličkuje, pak řekne, že zatím ne, a dodá: „Vy teda máte záludné otázky.“ A když se za chvíli ptám, jestli už dělala s dětmi nějakou reflexi projektu, aby věděla, jak ho vnímají a k čemu jim vlastně je, říká „že si určitě všimly, jak se město změnilo“. Za chvilku se shodneme, že to tak nejspíš asi bude, ale dětí se na to vlastně zatím nikdo neptal.

Docela dobře to ilustruje dojem, který jsem nabyl na všech šesti školách, jež jsem v rámci sepisování „zprávy o projektu“ navštívil. Žádná z nich nevyužila všechny možnosti, které práce na Krajině za školou nabízí, a hlavně každá škola pochopila a realizovala projekt velmi odlišným způsobem. To není špatně, ale dají se na tom ukázat silné i slabé stránky zúčastněných škol i projektu samotného.

CO VŠECHNO NABÍZÍ

V průvodních materiálech, které dostala každá škola, je vypočítáno velmi přesně, co všechno se děti při práci na projektu Krajina za školou mohou naučit. Je toho docela dost.

Když to vezmeme od začátku, nejdříve si musí vybrat téma, ke kterému budou mít vztah. Nejde ani tak o to, jestli budou sledovat historii vlastní chalupy nebo náměstí, ale mělo by je to bavit. Pak musí sehnat staré fotografie. Tedy nejdříve vytipovat, kde takové fotografie vůbec mohou být. Od babiččiny zásuvky po okresní archiv. S těmi, co fotografie mají, se je třeba domluvit, respektovat u toho například úřední předpisy, které neumožňují půjčit z archivu fotografie jen tak někomu. Nebo si zvyknout, že starší lidé jsou nedůvěřiví a je třeba jim věnovat víc času a vyslechnout je. Pro případné publikování je nutné sepsat smlouvy s vlastníky, případně autory fotografií. Vypůjčené fotografie je třeba naskenovat a digitálně zpracovat, což může dělat jen člověk s alespoň základní počítačovou gramotností. Pak musíte vyrazit do terénu a hledat místa ze starých fotografií. To vás nejen vyškolí v orientaci v krajině a v práci s mapou, ale absolvujete další porci rozhovorů s pamětníky. Objevená místa je třeba nafotografovat, což se ovšem snáz řekne, než udělá. Najít správné místo, odkud fotografovat, přesný úhel a podobu záběru, se většinou nepodaří napoprvé. Takže se učíte pozornosti, trpělivosti a preciznosti. K fotografiím potřebujete texty, takže znovu navštívit archiv nebo knihovnu, případně nahlédnout do obecních kronik nebo s diktafonem obejít ty, co si ještě něco pamatují. Z textů musíte vybrat to důležité a přepsat to tak, aby výsledek byl stručný a srozumitelný. Je dobré ovládat gramatiku a stylistiku natolik, abyste byli například schopni kolegovi opravit text. Pak to všechno je třeba zkompletovat, dvojice fotografií zpracovat pomocí programu umožňujícího jejich prolínání a umístit na webové stránky. Tím se docela přirozeně naučíte zacházet se složitějšími programy. A přichází závěrečná fáze. Při té prezentujete výsledky své práce. Třeba v podobě cd s prolínajícími se fotografiemi, které může vaší škole sloužit jako učební pomůcka, nebo v podobě výstavy na obecním úřadě. To znamená fotografie zvětšit, vyrobit panely, doplnit texty, zvládnout je i graficky a výstavu zorganizovat od objednání sálu po knihu návštěv. Můžete o projektu napsat do školních nebo místních novin, což ovšem znamená naučit se komunikovat s lidmi, kteří obvykle školáky jako rovnocenné partnery neberou. Fakt, že si při vší té práci uvědomíte, jak zásadně se vaše město za poslední století proměnilo a začnete krajinu v jeho okolí vnímat mnohem pozorněji, vypadá jako vedlejší samozřejmost, ale ve skutečnosti je to hlavní cíl vašeho snažení.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy