5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Když dítě mluví jako dlaždič

Když dítě mluví jako dlaždič

Autor: Libor Popela | Datum: 6.5.2015 | Vydání: 5/2015

Dva školáci, tak kolem sedmi, osmi let věku, stojí na zastávce a baví se spolu. Poblíž stojí paní, která jejich rozhovor nechtěně vyslechne. Načež paní spadne brada.

Když dítě mluví jako dlaždič

Školáci hovoří asi takto: „Ty vo.e, zase úkol z matiky, já se z toho asi pos.ru.“ „Jo, ty vo.e, za to může ta kráva Kropáčková, to je čůza.“ Paní spadne brada, protože dialog s použitými výrazy nečekala ani omylem. A může se právem ptát: Kde se to v těch dětech bere? Kam na ta slova chodí? Proč nemůžou mluvit jednoduše slušně?

Základem je rodina, respektive výchova. „Rodiče musejí nekompromisně trvat na tom, že vulgární slova jejich děti v žádném případě používat nebudou. Musejí dětem vysvětlit, že to není vhodné a důsledně vyžadovat, aby se jejich děti takových slov vyvarovaly,“ říká psycholožka Alena Uváčiková. Rodiče mají dostatek nástrojů, a to i bez bití, jak dosáhnout poslušnosti svých dětí a dodržování společenských norem chování. „Žel, často už od raného věku si nevědí s výchovou svých potomků rady, rezignují na ni a odkazují se na takzvanou americkou výchovu,“ dodává psycholožka.

Andílek s růžky

Rodiče se mohou s vulgarismy setkat poprvé zhruba ve věku tří let dítěte. Základní inspirační zdroje je celkem snadné identifikovat: rodina sama, vždyť komu by to sem tam „neulítlo“, a školka. Stačí jeden otrlejší klouček a hned první den všichni vědí, co je to „p.del“. Nutno dodat, že zkusmé (ne pravidelné) použití vulgarit v tomto věku není nic neobvyklého, jen značí, že dítě postoupilo ve svém vývoji zase o kousíček dál. Stává se nezávislejší, zkouší testovat hranice. A díky tomu brzy zjistí, že existují slova, na která rodiče reagují jinak. Třeba ona „p.del“. Ač to může znít z úst tříletého andílka jakkoliv roztomile, není žádoucí opakování.

Rodiče by se proto neměli smát, a tím dítě nevědomky vybízet k pokračování, vždyť přece pobavilo. Na místě však není ani prudká odmítavá reakce, protože i na základě ní dítě zjistí, že vzbudit pozornost rodičů je snadné. A až příště bude chtít upoutat pozornost kohokoliv, dostalo právě do rukou spolehlivý recept. Vhodné je jednoduše mu vysvětlit, že některé slova nejsou pěkná a děti by je prostě neměly říkat. Tečka.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 5/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy