5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > KVŮLI SVÝM DĚTEM SE PO VEČERECH DOUČUJI

KVŮLI SVÝM DĚTEM SE PO VEČERECH DOUČUJI

Autor: Barbara Čechová | Datum: 13.2.2008 | Vydání: 2/2008

Je naším potěšením v pravidelné rubrice Osobnost a škola přivítat renomovanou operní a koncertní pěvkyni Dagmar Peckovou. Umělkyně žije již dlouhou dobu v Německu, kde také vychovává své děti. Jaké jsou její zkušenosti s německým školstvím?

Jaké jsou vaše vzpomínky na školu?

Jako vždycky z doby dávno minulé. Ty špatné „vzpomínky“ mizí a ty dobré si rádi přikrášlíme. Ale celkově jsem si nikdy nemusela na nic stěžovat a do školy jsem chodila ráda.

Za co jste škole vděčná, co vás naučila?

Kromě základních věcí, jako je číst, psát a počítat, také najít si místo v kolektivu a vůbec na „slunci“. Ve škole jsem se začala zajímat o dějepis, zeměpis, což jsou do dneška mé koníčky, a také o historickou literaturu a různá historická období a umělecké styly. V tom jsem byla vždycky o pár kroků dál než ostatní. Když jsem viděla někde ve filmu historický kostým určité epochy, vždy jsem přesně věděla, do které doby ten kostým a tím pádem celý film zařadit… Ale nevím už přesně, jestli to je výsledek školy jako takové, nebo spíše mojí vlastní snahy něco rozvíjet dál.

Je naopak něco, na co ze školy vzpomínáte nerada?

K mým ne úplným přátelům patřil tělocvik. To se snažím dohánět až teď. A v pozdější době taková ta „echt matematika“. A jednou jsem dostala jinak nevídanou čtyřku, protože jsem neuměla popsat soustruh. Přiznám se, že bych to nezvládla ani dnes. V tom byla moje predurčenost dělat umění.

Chodila jste jistě do „lidušky“. Jaký máte názor na české umělecké školy?

Myslím si, že v dřívějších dobách u nás měly umělecké školy vysokou úroveň. Alespoň za doby mého mládí a dětství. Byly schopny své žáky připravit jak po umělecké, tak po teoretické stránce na studium na konzervatoři. Jestli je tomu tak i dnes, nevím. Mé děti chodí do „hudební školy“ v Německu. Tam si naprosto nikdo nevšímá teorie a učitel oboru (například klavíru) se jí tak nějak věnuje při výuce nástroje. Ale musím říct, že je to naprosto nedostačující. A nutit děti, aby při jejich totálním vytížení v základní škole dělaly „něco navíc“, je nemožné.

Vaše děti se vzdělávají v Německu. Jaký je to rozdíl oproti tomu, co znáte ze své školní docházky?

Nevím, jestli je to v Čechách podobné, ale už základní škola u nás v Německu je strašně těžká. To, co my jsme s odřenýma ušima zvládali v 7. nebo 8. třídě, zde berou levou zadní ve 3. a 4. třídě. A já jenom nestíhám a někdy syna raději posílám za manželem s výmluvou nedostatku času, protože nevím, jestli bych byla schopna vysvětlit matematiku 4. třídy tak, abych se do toho sama nezamotala. Pak si to tajně řeším sama pro sebe, abych si dokázala, že „na to mám“. Dalším problémem je, že látka je nejenom těžká, ale učitelé ji procházejí tak trochu v letu, protože mají šíleně nabité osnovy. Takže kdo nestíhá, odchází do zvláštní školy. Vzhledem k šestistupňovému známkování (na rozdíl od našeho pětistupňového) je trojka vskutku dobrá známka. Navíc se děti a jejich rodiče musí v pololetí čtvrtých tříd rozhodnout o dalším osudu, což je hrozně brzy. Děti nejvýše s průměrem 2,5 si mohou vybrat gymnázium (hodnotí se matematika a němčina, dále celková spolupráce při výuce, snaha se něco naučit apod.). Děti s prospěchem 3,0 mohou jít na reálku a zbytek dětí s horším s prospěchem se prosívá na tzv. školu hlavní. Rodiče mohou vyslovit přání, co si pro své dítě představují, konečné slovo má ale škola, která o všech dětech jedná na tzv. školní konferenci jednotlivě. Hlasy mají všichni vyučující, se kterými se žák za dobu vyučování setkal. A jako rodič většinou nemáte proti tomuto rozhodnutí velkou šanci prosadit si svou, protože vyšší školní stupně tato doporučení akceptují bez výjimek. Můj syn před rozhodnutím vybrat školu zrovna stojí a doufám, že mu vyjde gymnázium.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 2/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy