5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Má být ředitel školy vystudovaný pedagog?

Má být ředitel školy vystudovaný pedagog?

Datum: 10.6.2009 | Vydání: 6/2009

Podle zákona musí být ředitelem školy pedagog. Je to ale opravdu nutnost? Nemohli bychom zkušenosti z řízení přenést z jiných oblastí? Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Více názorů od vás přišlo ve smyslu, že ředitel školy učitelem být musí. Pro názorovou různorodost jsme ale vybrali vyvážené zastoupení názorů.

Pro

Ředitel školy učitelem být musí! Musí to být někdo, kdo pozná, že jeho podřízený dobře či špatně učí, kdo rozumí tomu, jaké ve škole má být klima, aby to podporovalo efektivní učení, někdo, kdo ví, do jakých pomůcek má škola investovat, aby to bylo smysluplné.

Doba rychlokvašených manažerů je už snad za námi, ale stejně mám obavu, že pokud by se post ředitele školy otevřel všemožným profesím, vzdělancům i nevzdělancům, tak bychom brzy zjistili, že naše školy řídí pětadvacetiletí mladíci, kteří si výběrovou komisi získali stáží v Americe, ale absolutně nedokáží řídit lidi a chápat mezilidské vztahy ve škole.

Autor: Jindra Valčevská, učitelka

Jedním z důvodů, proč ředitelem školy by měl být učitel, je i to, že je to určitá motivace pro učitele: když budete dobře odvádět svou práci, tak můžete být v budoucnu řediteli. Kdyby se řízení učitelů ponechalo lidem z jiných oblastí, tak by to asi už definitivně učitelům sebralo veškeré sebevědomí.

Autor: Jiří Hodenský, učitel, bývalý ředitel

PROT I

Je určitě pravda, že pedagogické vzdělání nečiní z člověka automaticky dobrého kandidáta na pozici ředitele školy. To, že člověk dokáže zvládnout třídu dětí, ještě neznamená, že bude dobrým manažerem celé školy. Když se podívám po současných ředitelích, tak vidím, že jsou to u středních škol často muži, s kombinací matematiky, tělocvik, případně fyzika. Čili lidé, kteří mají analytické myšlení. Často ovšem chybí to, co dělá dobrého manažera manažerem – vztah k lidem, komunikační a sociální dovednosti...

Autor: Alena Skočdopolová, učitelka

De iure tomu tak podle zákona o pedagogických pracovnících být musí. De facto však formální pedagogické vzdělání představuje pouhou stvrzenku o absolvování zkoušek pedagogicko-psychologického minima, tj. základů pedagogiky a psychologie, ale o skutečné fundovanosti k výkonu učitele, natožpak ředitele školy nevypovídá téměř nic. Nebo snad potvrzení o znalosti hudební nauky či pravidel fotbalu jsou současně osvědčením o schopnosti hrát na hudební nástroj či o schopnosti hrát kopanou? Dokud se podstatně nezmění koncepce vzdělávání pedagogických pracovníků, nelze brát doklad o získání pedagogické kvalifikace nijak než formálně. Proto je důležité, aby si této skutečnosti byli vědomi především činitelé zodpovědní za výběrové řízení na funkci ředitele školy...

Autor: Jan-Michal Mleziva, učitel

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 6/2009
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy