5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Mají ještě školní knihovny v dnešní době nějaký smysl?

Mají ještě školní knihovny v dnešní době nějaký smysl?

Autor: Romana Ráblová | Datum: 8.2.2012 | Vydání: 2/2012

Na úvod by měla zaznít krátká definice vysvětlující pojem „školní knihovna“. Pod pojmem školní knihovna rozumíme knihovnu na všech typech škol, která zahrnuje sbírku dokumentů v tištěné i elektronické podobě, podporuje čtenářskou a informační gramotnost a doplňuje výuku. Její služby jsou poskytovány žákům a zaměstnancům školy.

Mají ještě školní knihovny v dnešní době nějaký smysl?

Pominula doba, kdy školní knihovny zejména na základních školách sídlily v kabinetech a pro žáky představovaly tajemnou 13. komnatu. Současným trendem škol je přeměna stávajících školních knihoven v moderně a funkčně vybavená informační centra. O jejich provoz se starají buď pověření pedagogové, nebo profesionální knihovníci, kteří mají kromě odborného knihovnického vzdělání také dostatek času práci se čtenáři. Mnohé školní knihovny navíc působí preventivně v oblasti sociopatologických jevů, protože poskytují kromě prostoru pro výuku také zázemí pro relaxaci, místo pro scházení se a možnost zapojení dětí a mládeže do organizovaných odpoledních aktivit, aby netrávily odpoledne na ulici.

Dobrým příkladem z praxe je moderně vybavené Školní informační centrum na Základní škole Ostrava-Hrabůvka, Provaznická 64. Bylo vybudováno v rámci evropského projektu, je v provozu dva roky a stalo se nedílnou součástí této školy. Žáci zde absolvují interaktivní výuku, tráví přestávky, volný čas, prázdniny, a dokonce jednou za rok i noc. Jeho správu zabezpečuje knihovnice, která připravuje tematické besedy a knihovnické lekce, učí žáky mít rád knihy a knihovnu, pracovat bezpečně s internetem. Zapojuje školu do celostátních i mezinárodních projektů na podporu čtenářství a připravuje i své vlastní. Za zmínku určitě stojí projekt Kniha je můj kamarád, jenž má za cíl naučit s knihou kamarádit ty děti, které nerady čtou. Další má název Se školní knihovnou na cestách a umožňuje dětem trávícím letní prázdniny ve městě alespoň virtuálně cestovat a poznávat jiné země a jejich kulturu. Školní informační centrum je také využíváno k pořádání seminářů a akcí pro veřejnost.

Na závěr by tedy měla zaznít odpověď: „Ano, školní knihovny mají v dnešní době smysl a troufám si říci, že mnohem větší, než měly v minulosti.“

Autorka je správkyní Školního informačního centra v ZŠ Ostrava-Hrabůvka a předsedkyně Klubu školních knihoven SKIP ČR.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy