5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Ministerstvo by nemělo být namalované na zdi

Ministerstvo by nemělo být namalované na zdi

Autor: Jan Nejedlý | Datum: 5.11.2015 | Vydání: 9/2015

Ledy se prolomily a neuvěřitelné se stalo skutkem. Našemu časopisu se po téměř čtvrt roce odkladů podařilo získat audienci u ministryně školství Kateřiny Valachové.

Ministerstvo by nemělo být namalované na zdi

Váhala jste dlouho, když vám premiér nabídl funkci ministryně školství?

Neváhala. Rozhodně v tom ale nebylo nějaké bažení po funkci, spíš mě lákala ta výzva.

Neváhala byste, ani kdyby vám nabídl ministerstvo obrany či průmyslu?

Ministerstvo obrany ani průmyslu bych skutečně nevzala. Školství mi bylo blízké nejen z profesního, ale i z věcně-politického hlediska. Téma kvalitního a dostupného vzdělávání všem dětem je nesmírně důležité.

Jste právnička. Učitelská obec vás vnímá jako dalšího neodborníka ve funkci. Lidově řečeno, školství a fotbalu rozumí každý...

To mě mrzí, pokud mě tak učitelé vnímají. Ale není pravda, že jsem v oblasti školství nebyla činná. Nejsem sice pedagog ani didaktik, ale v rámci své praxe v kanceláři ombudsmana jsem se zabývala školstvím z hlediska legislativy, zabývala jsem se zjištěními České školní inspekce, otázkou společného vzdělávání, nedostatečností kapacity předškolního vzdělávání, vedením správních řízení stran rodičů, komunikovala jsem s krajskými odbory školství atd. Pokud jsem byla pro učitele překvapením, tak zřejmě proto, že jsem nezastávala nějaké viditelné politické pozice.

Možná učitele štve, že nekvalifikovaný kantor být nemůže, ale nekvalifikovaný ministr školství ano. Vy se svým vzděláním můžete dělat ministryni, ale nemůžete učit na české základce. Má to logiku?

Ale já přece neučím děti. Jako ministryně školství mám za úkol zajistit kvalitní legislativní prostředí, koncepční prostředí z hlediska organizace, odpovídající strukturu platů, musím komunikovat s kraji, s obcemi. To je oblast, která je mi blízká a kterou jsem se zabývala dlouhodobě z pozice právníka a člověka, který se věnoval veřejné správě. Z tohoto pohledu se cítím bezpečná v krocích, které činím, a domnívám se, že je činím ve prospěch školství. Mám pocit, že učitelům a ředitelům ze strany ministerstva spíše chybí lepší komunikace či předvídatelnost kroků. Nezaznamenala jsem, že by mě odmítali jako ministryni, protože nejsem kvalifikovaná učitelka. Koneckonců, nemyslím si, že by moji předchůdci byli všichni kvalifikovaní učitelé.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy