5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > NABÍDKA ŠKOLENÍ NESLYŠÍ POTŘEBY UČITELŮ - Jana Kargerová

NABÍDKA ŠKOLENÍ NESLYŠÍ POTŘEBY UČITELŮ - Jana Kargerová

Autor: Barbara Hansen Čechová | Datum: 12.11.2008 | Vydání: 9/2008

Zkušená školitelka a certifikátorka programu Začít spolu, odborná asistentka na Pedagogické fakultě, sympatická a energická JANA KARGEROVÁ. Letos dokončila doktorandskou práci na téma klíčové kompetence. Praxi podle jejího soudu však tíží úplně jiná témata.

V rozhovoru pro minulé číslo Rodiny a školy nám Hana Košťálová říkala, že reforma teprve začala, učitelé ji však považují za ukončenou. Jaký je váš pocit?

Na školeních i na fakultě se setkávám s řadou učitelů a zdá se mi, že se reforma v praxi zatím neprojevila v takové míře, jak se očekávalo. Školy, které v tomto směru dělaly něco předtím, reformou legalizovaly svou „partyzánskou činnost“. Ostatní školy jsou však z celé práce na ŠVP spíše frustrované a vyhořelé a žádný nový elán jim to bohužel nepřineslo.

Co by se podle vás mělo dělat nyní?

Je potřeba zmapovat skutečné vzdělávací potřeby učitelů. Projekty, které se nabízejí školám, mohou na papíře vypadat velmi užitečně, ale často se naprosto míjí s tím, co školy potřebují. Vzdělání by se naopak mělo řídit poptávkou - pokud učitelé nebudou školení a projekty vnímat jako užitečné, nic si z nich neodnesou.

Troufla byste si odhadnout, jaké ty skutečné potřeby učitelů jsou?

Vzdělávací potřeby učitelů jsou velmi individuální a specifické. Často se týkají konkrétní třídy. Co učitelé hodně řeší, je kázeň žáků. Tj. školení by se mělo zaměřit více na to, jak obstát ve třídě. Dalšími důležitými tématy je spolupráce s rodiči, práce s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami, práce s nadanými žáky. To jsou témata, která se chronicky opakují, když v závěru cyklických školení klademe otázku: Jaká témata by vás zajímala?

To jste mě jako autorka doktorské práce na téma klíčové kompetence překvapila. Domnívala jsem se, že budete určitě hovořit o nutnosti rozvíjet výuku zaměřenou na klíčové kompetence. Myslíte si, že není užitečné se nyní touto cestou dát?

Běžní učitelé se s myšlenkou klíčových kompetencí neztotožnili, tudíž z toho nevyrůstá jejich přirozená vzdělávací potřeba. Určitě je výuka zaměřená na rozvoj klíčových kompetencí prioritou. Nejdřív by se ale měl koncept lépe představit, aby jej učitelé přijali za svůj. Ztotožnili se s ním učitelé z programů jako například Začít spolu, Kritické myšlení, Montessori a různé jiné aktivní školy, které touto cestou šly již dříve. Jejich práce v tu chvíli nasedla na rámec, který chce i společnost. Bylo to pro ně potvrzení, že pracují dobře.

Takže si myslíte, že dělat projekty podporující výuku zaměřenou na klíčové kompetence není v současné době užitečné?

Terén je v současnosti hodně naježený. Učitelé nyní potřebují semináře na to, jak rozvíjet sami sebe. Například jak bojovat proti syndromu vyhoření. Nabízet jim „opečovávací“ programy. Zaslouží si dělat něco pro sebe. Takové semináře by nyní terén vsákl jako houba.

Co by tedy učitele k výuce zaměřené na klíčové kompetence dovedlo?

Potřebovali by učebnice, které by jim cestu ukazovaly rovnou v jejich předmětech. Takové dělá například nakladatelství Fraus. Ale není to jednoduché. Mnoho škol učebnice od Frause nebere, protože neladí s jejich školním vzdělávacím programem. A některé školy si vybírají ze zvyku učebnice, které jedou v kolejích pro ně známých.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy