5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Natáčení filmů na základní škole

Natáčení filmů na základní škole

Autor: Marcel Šuslík | Datum: 5.9.2017 | Vydání: 7/2017

Natáčení krátkých hraných filmů na základní škole může mít blahodárný vliv na klima třídy jako každá skupinová činnost, když se povede. Výhodou je také vhodné začlenění filmování do výuky a možnost opakovaně se k výsledku vracet.

Natáčení filmů na základní škole

Ve školním roce 2007/2008 vznikla v městské části Praha 12, kde učím, soutěž dětských amatérských filmů Antifetfest aneb Jde to i jinak. Soutěž byla koncipována jako festival amatérských filmů pro školy, školská zařízení a nízkoprahové kluby s tematikou rizikového chování. Jak vyplývá z názvu, v té době byla za největší hrozbu považována otázka zneužití nejširší škály návykových látek.

Prvního kola jsme se nezúčastnili, a když dostala paní ředitelka spolu s ostatními řediteli, jejichž školy se této ryze dobrovolné akce také nezúčastnily, na městském úřadě patřičně vynadáno, požádala na pedagogické radě, zda by se někdo neobětoval a cosi s dětmi nenatočil. Audiovizuální tvorba je mým dlouholetým koníčkem, v té době jsem už vedl školní nahrávací studio, takže jsem se přihlásil.

Začátky

Pravidla Antifetfestu dávají natáčeným snímkům určitý rámec. Náměty jsou zaměřené na problematiku rizikového chování. Filmy točí přímo žáci základních a středních škol. Snímky mohou mít maximálně 15 minut, přihlašují se do konce března a soutěž je dvoukolová, nejprve v místě, do pražského finále v kině Světozor postupuje pouze vítězný snímek z jednotlivých městských částí.

První film jsem natočil se svou tehdejší devátou třídou. Scénář jsem napsal sám, celý proces byl velmi hektický, ale společnou práci jsme si užívali a společné sdílení zážitků z natáčení a sledování našeho díla mě nadchlo. Zdálo se mi, že to vše mělo dobrý vliv na klima třídy, notabene v druhé polovině devátého ročníku, kdy už je poměrně těžké žáky pro výuku motivovat.

V dalším školním roce jsem měl dostat novou třídu, šesťáky, které na prvním stupni učila velmi kreativní kolegyně, a tak jsem o prázdninách vytvořil plán, jak natáčení začlenit nejen do společných aktivit se třídou, ale částečně i do výuky. Od té doby natáčím pravidelně každý rok se svou třídou film pro Antifetfest.

Jak na to

Od druhého filmu používám pro natáčení postup, který postupně vylepšuji. Popsal jsem ho v bakalářské práci Tvorba filmů na základní škole. Jde o to, ponechat dětem maximální možné množství kompetencí a proces usměrňovat spíše nenápadně.

Už volba tématu závisí na dětech, vždy točíme námět, který děti přinesou. Dějová linka vzniká společným brainstormingem, obsazení rolí si žáci odhlasují, v jejich rukou je i kamera. O tom, jak je celý proces včleněn do výuky, asi nejlépe vypovídá časový harmonogram.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2017 nebo v On-line archivu.


Hodnoťte a doporučte:



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy