5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > NEBOJME SE INTERAKTIVNÍCH TECHNOLOGIÍ

NEBOJME SE INTERAKTIVNÍCH TECHNOLOGIÍ

Autor: Adam Pokorný | Datum: 5.9.2007 | Vydání: 7/2007

Žijeme ve třetím tisíciletí. Děti běžně používají termíny jako „mobil“, „notebook“ nebo „e-mail“ (ale také „DSL“, „bluetooth“, „flash“ a další), a kdo není doma připojen k internetu aspoň rychlostí 2 Mbit/s, jako by ani nebyl. Cestu, jak pro žáky připravit prostředí odpovídající elektronické době, představují interaktivní učebny.

Interaktivní tabule jsou jedním z nositelů pronikání technologií do škol. Školy, které vždycky udávaly směr v novinkách, mají dnes i několik interaktivních učeben (například ZŠ Lupáčova v Praze 3 už jich má dvanáct, VŠB Ostrava třináct tabulí + dvanáct interaktivních LCD panelů a tabletů). Naproti tomu některé moderní školy ve velkých městech tyto novinky ignorují - a nebo se naopak můžeme setkat s interaktivní tabulí v jednotřídce pohraniční vísky, kde na nákup technologie přispěl významný místní podnikatel.

Nejde jen o nákup nějaké tabule, byť interaktivní. Jde o hledání řešení, jak udělat výuku zajímavou a použít při ní zdroje informací a formáty zobrazení, které se na klasickou tabuli přenést nedají. Mimo jiné proto, že interaktivní tabule má kromě zobrazovací funkce také funkci vstupního (snímacího) zařízení.

INTERAKTIVNÍ TABULE NENÍ KALKULAČKA

Moderní technologie nám budou ve výuce pomáhat tak, jak jim to dovolíme, a budou nám sloužit tak a tolik, jak to od nich budeme vyžadovat. Nepředstavujme si, že existuje nějaké jednoduché (neřkuli jednotné) řešení, které zapojíme, nainstalujeme software a za hodinu s tím kohokoli naučíme vše, co bude kdy potřebovat. Interaktivní technologie nám dávají možnosti, které se budeme učit využívat celý život. Chce to zvídavý přístup a touhu poznávat a učit se nové věci. Teď nemluvím o žácích a studentech, ale o učitelích.

„Interaktivní tabule ve spojení s počítačem a dataprojektorem zůstává jen pasivním nástrojem,“ říká k tomu Jindřich Mach z firmy Bait CZ. „Aby tato technika mohla naplnit sebemenší naše očekávání, potřebujeme k ní mít správný software, ten software se naučit používat a také klást na svou techniku neustále další a další požadavky. Jinak skončí technika za desítky tisíc korun zamčená někde ve skříni a nebo bude plnit víceméně stejnou funkci jako křída a černá tabule.“

Nekupujeme tedy tabuli, vytváříme interaktivní učebnu. Kromě tabule pro to nezbytně potřebujeme datový projektor a počítač, ale tím to většinou neskončí. Od začátku musíme brát v úvahu například světelné podmínky a s tím spojené zastínění, zejména pokud do oken učebny většinu dne svítí slunce. V neposlední řadě je dobré zvážit instalaci reproduktorů (pro výuku jazyků jsou naprosto nezbytné).

Pokud máme ve třídě žáky se sníženou pohyblivostí, je na místě úvaha o bezdrátovém tabletu, který bude žák používat, aby nemusel stát u tabule - na tabuli se pak ukáže stejný obraz a stejné akce jako na tabletu.

Jestli budete chtít používat interaktivní technologie také pro testy a zkoušení, zvažte vybavení učebny technikou, která se v angličtině jmenuje „personal response system“ (do češtiny se většinou překládá jako hlasovací nebo testovací systém). Žáci při zkoušení dostanou do ruky „krabičku“ s tlačítky, pomocí kterých zadávají odpovědi na otázky zobrazené na tabuli. Díky interaktivnímu pojetí se okamžitě po obdržení všech odpovědí může na tabuli objevit nejen správná odpověď, ale třeba i údaj, kolik žáků odpovědělo správně.

Toto všechno nám dodavatelé interaktivních tabulí umějí nabídnout, ale než je o nabídku požádáme, měli bychom vědět, co chceme. A spolu s technikou poptávat také instalaci (kabely by měl po učebně rozvádět profesionál) a základní zaškolení.

VYBÍREJTE PEČLIVĚ

Pro interaktivní tabule neexistuje standard datového formátu, který by umožňoval snadnou přenositelnost jednotlivých aplikací nebo přímo prezentací. Každý dodavatel nabízí svůj software a součástí licence je obvykle zákaz používat jej ve spojení s jiným zařízením - i v případě, kdy je to technicky možné.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy