5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > NEPRUĎTE NÁS S DOMÁCÍMI ÚKOLY

NEPRUĎTE NÁS S DOMÁCÍMI ÚKOLY

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 11.2.2009 | Vydání: 2/2009

Domácí úkoly zatím přežily vlnu protestů, ministerstvo školství se nechystá k jejich oficiálnímu rušení. Nicméně názory pedagogů i dětských psychologů se různí, někteří dávají za pravdu dětem i mnohým rodičům, že úkoly jsou „pruda“.

V evropském školství mají domácí úkoly dlouhou tradici. Přesto se v posledních letech názor na význam úkolů mění.

Podle jejich zastánců je pravidelné domácí procvičování formou úkolu nezbytné minimálně v takových předmětech, jako je cizí jazyk, matematika nebo čeština, zvlášť v období, kdy je nezbytné naučit se a zautomatizovat si určité jevy, postupy a operace častým opakováním (například v počátcích školní docházky psaní a čtení, později cizí slovíčka, gramatiku, násobilku, vyjmenovaná slova…).

Sílící skupinu představují názory zdůrazňující, že děti musejí zvládat v průběhu pracovního týdne mnoho dalších aktivit, které mají často rovněž vzdělávací charakter (hudební, počítačové a jazykové kurzy), případně pravidelné sportovní tréninky, a mohou být přetížené. Mladší děti, které potřebují minimálně dohled dospělého, jsou navíc znevýhodněné tím, že rodiče mají méně času, přicházejí z práce až k večeru a nejsou ochotní se ve volném čase věnovat úkolům svých potomků, případně že se jim věnují v době, kdy jsou děti už unavené.

Nejradikálnější skupina pak tvrdí, že domácí úkol je signálem, že učitel nezvládl své povinnosti v hodině a snaží se odpovědnost za výuku přehrát na rodinu.

V pedagogické a psychologické obci jsou zastánci jednotlivých názorů více méně rozeseti napříč celým vzdělávacím systémem. Cíleně institut domácích úkolů odmítají spíše některé alternativní školy (i když rozhodně nelze paušálně tvrdit, že alternativní pedagogické směry s úkoly nepočítají), ve většině škol zadávání domácích úkolů závisí zpravidla na přístupu jednotlivých kantorů. Někdo je vyžaduje, jiný dává jen občas, další preferuje úkoly dobrovolné, případně místo individuálních úkolů raději zadává skupinové práce.

O tom, že se s hledáním nových, efektivních forem učení netrápíme v Evropě sami, svědčí i loňská iniciativa britské asociace učitelů, kteří se obrátili na vládu s žádostí o zrušení úkolů na prvním stupni základních škol, protože jsou prý neúčinné a dětem zbytečně školu znechucují. Zároveň však britští odborníci publikují metodické návody, jak zadávat efektivní domácí úkoly a jak je ve výuce zpětně využít – takže, zdá se, ani v Británii nejsou pedagogové v pohledu na domácí úkoly zdaleka jednotní.

Kde se bere protiúkolová atmosféra?

Jaké „klimatické změny“ ve společnosti vlastně způsobují tak protichůdné názory na domácí přípravu školáků? Kurzy počítačů a programování jsou, pravda, záležitostí posledních desetiletí, ale do hudebních, výtvarných či jazykových kurzů i na tréninky pravidelně chodívaly i předchozí generace školáků. Zřejmě příliš neobstojí ani námitky, že dnešní škola je náročnější – poznatků ve všech vědních oborech sice přibývá, události známé prarodičům se stávají historií, na rozsahu učiva základních škol se to však nijak výrazně nepromítá. Mnohdy by se dalo říci bohužel. „Pořád se podrobně učí o třicetileté válce, na druhou polovinu minulého století nezbývá vůbec čas,“ konstatuje například maturantka Tereza. Televizní anketa mezi žáky a studenty o 21. srpnu 1968 jí dala stoprocentně za pravdu.

Proti zahlcení školáků izolovanými fakty působí trend ústupu od memorování encyklopedických znalostí k orientaci ve zdrojích informací. Praktická, dobře míněná myšlenka bývá někdy dotahována k takové dokonalosti, že se po dětech raději ani nechce, aby se v průběhu základní školní docházky za domácí úkol naučily zpaměti jedinou básničku.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu PSYCHOLOGIE DNES č. 2/2009
nebo v On-line archivu.

Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy