5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > NESPRAVEDLNOST VE VZDĚLÁVACÍM SYSTÉMU

NESPRAVEDLNOST VE VZDĚLÁVACÍM SYSTÉMU

Autor: Barbara Čechová | Datum: 12.3.2008 | Vydání: 3/2008

Neúnavná bojovnice proti sociální nerovnosti ve vzdělávání, odbornice na testování, šéfredaktorka Moderního vyučování. Jana STRAKOVÁ - člověk, kterému je dobré v otázce vývoje českého školství naslouchat.

Začnu úplně tradičně: Jaké jsou podle vás priority současného školství?

Věc, která mne nejvíc trápí, je závislost dosaženého vzdělání na rodinném zázemí, která je u nás ve srovnání s jinými zeměmi velmi silná a v posledních letech se ještě prohlubuje. Významně se na ní podílí systém, který rozděluje žáky v nízkém věku do výběrových a nevýběrových tříd a škol podle rodinného zázemí. V současné době, kdy školy bojují o žáky a snaží se vytvořit různé zajímavé nabídky, oslovují právě vzdělané rodiče. Vzniká celá řada specializovaných tříd nejrůznějšího druhu: pro tzv. nadané žáky, třídy s rozšířeným vyučováním určitého předmětu. Děje se to zcela živelně a nekontrolovatelně. Podle mého názoru je nutné tento jev zmapovat a zjistit, jakým způsobem se podílí na vzniku nerovností. Potom je možné přemýšlet, co s tím. Všechny vyspělé země se snaží, aby každé dítě dostalo maximální možné vzdělání bez ohledu na domácí zázemí. Nám se to zatím nedaří.

Například v Německu se ale děti také velmi brzy rozdělují do různých typů škol podle výkonnosti. Jak tam se staví k tomuto problému?

Německo má sice stejný problém jako my, ale oni o něm na rozdíl od nás mluví. Stejně jako my čelí tomu, že je politicky neprůchodné časné rozdělování eliminovat, ale aspoň nabízejí nadstandardní programy pro ohrožené skupiny. Například se intenzivně věnují vzdělávání přistěhovalců prostřednictvím celodenních škol.

Proč je vlastně tak důležité pro společnost dbát o vzdělávání sociálně slabých? Co když se opravdu vzdělávat nechtějí?

Krom toho, že je to nespravedlivé, tak je to cesta k zabezpečení prosperity celé naší společnosti. Evropské země, které nejsou bohaté na nerostné suroviny, mají veškerý svůj potenciál v lidském kapitálu. Pokud nedbáme o děti z nízkopříjmových, sociálně slabých rodin, ztrácíme talenty. Dalším důvodem je sociální soudržnost. Pokud necháme někde mimo hlavní proud vyrůst nevzdělané, nespokojené skupiny, vymstí se nám to. Úroveň života společnosti určuje vzdělání všech jejích členů.

Všechny školy musí být výborné

Co je možné pro změnu systému v tomto ohledu dělat? Dá se nějakým způsobem v naší soutěživé společnosti tento trend obrátit?

V první řadě je potřeba o tom mluvit. A pak je třeba připravit učitele pro výuku v různorodém třídním kolektivu. Zatím se systém snaží děti co nejspravedlivěji rozdělit podle výkonu. Cílem by ale mělo být dát všem co možná nejlepší péči, aby dosáhli co možná nejvyššího vzdělání. Změny ale nejde docílit, pokud učitelé neuvěří tomu, že to je správné, a neosvojí si metody, které jim umožní různorodé třídy vyučovat. Nezbytná je ovšem také pomoc v podobě pomocného personálu, prostředků na nákup servisních služeb, pomůcek a podobně.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 3/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy