5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Neurovědy a vzdělávání

Neurovědy a vzdělávání

Autor: Jana Becková | Datum: 7.4.2014 | Vydání: 4/2014

Vzdělávání zatím nepatří mezi exaktní vědy, a v teorii se proto opírá o poznatky z psychologie, filozofie, sociologie a dalších autonomních disciplín. Mnozí lidé si kladou otázku, zda by mohla kognitivní neurověda nabídnout spolehlivý základ pro porozumění procesu učení a pro volbu správných metod výuky. Odpovědi, které neurověda nabízí, jsou mnohdy překvapující.

Neurovědy a vzdělávání

Složitá, nepříliš názorná anatomie a spletité vztahy mezi jednotlivými částmi mozku tvoří hlavní překážku pro aplikaci závěrů neurověd do běžné učitelské praxe. Přesto může učitelům a rodičům pomoci globální pohled na lidský mozek, který nabízí americký neurovědec Paul D. MacLean a jeho stále diskutovaná teorie trojjediného mozku.

Teorie trojjediného mozku

Teorie vychází z toho, že funkce lidského mozku jsou do značné míry nezávislé moduly velmi různého evolučního stáří, například velmi stará krátkodobá paměť, dlouhodobá paměť s ohromnou kapacitou a ikonická vizuální paměti (senzorický registr), což je opět jen na předchozích nezávislá příruční paměť našeho vizuálního systému.

MacLean popisuje struktury mozku podle období jejich největšího rozvoje. Druhohory představují dobu, kdy se rozvíjel plazí mozek a ty schopnosti, které máme s plazy společné – sexuální touha, agrese, strach, potravní instinkty, pohybové reflexy atd. Odpovědné za ně jsou především podkorová centra. V třetihorách se rozvíjela citová vazba mezi kojící matkou a dítětem, které je na ní zcela závislé. Tyto něžné emoce, včetně citové vazby mezi partnery, jsou součástí tzv. starší savčí vrstvy a v mozku je řídí libický systém. Konečně ve čtvrtohorách kynula lidská mozková kůra a vznikla mladá savčí vrstva. S tou přichází racionální uvažování se všemi klady i zápory, tedy jak výdobytky lidského umu, tak i chladný psychopatický kalkul zločinců, podvodníků a zlodějů. Možnost podvádět a lhát totiž umožňuje lidem tzv. teorie mysli, která je plně závislá na prefrontální mozkové kůře. A právě prefrontální mozková kůra je nejvíce ovlivněna prostředím, v němž se jedinec vyvíjí a vzdělává. Poznatky neurovědy o rozvoji kognitivních funkcí v ní jsou aplikovatelné ve vzdělávání a mohou pomoci učitelům a rodičům najít způsob, jak dětem zajistit optimální rozvoj.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy