5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Oběd ve školní jídelně, nebo u stánku?

Oběd ve školní jídelně, nebo u stánku?

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 22.3.2006 | Vydání: 3/2006

Oběd má představovat 35 % denního příjmu energie. Přidáme-li ještě dopolední svačinu, která je pro mnoho dětí zároveň i snídaní, zjistíme, že polovinu doporučeného energetického příjmu zkonzumuje školák mimo rodinu. Víme, coděti skutečně jedí, jestli jim ve škole chutná a zda jim porce stačí?

Lékaři stále hlasitěji varují, že u nás narůstá procento školáků s nadváhou a vysokou hladinou cholesterolu - nesporný důkaz nezdravých stravovacích návyků. Není pochyb, že příčiny tohoto trendu musíme hledat v rodině. Nejdepřitom jen o zděděné dispozice k obezitě, daleko spolehlivěji se"dědí"životní styl - nenápadnými poznámkami hlavy rodiny o zelenině a králících počínaje, vztahem k pohybu a rodinným jídelníčkem konče. Proto je nutnévěnovat velkou péči výchově a reálnému ovlivňování výživy dětí prostřednictvím školního stravování.

Mně to nechutná

Koncem loňského roku proběhl za podpory společnosti Unilever průzkum stravovacích návyků mezi žáky druhých a šestých třídy základních škol v celé republice. Příliš nepřekvapilo zjištění, že ve školní jídelně obědvá většina (78%) druháků, protože nejmladší školáci zpravidla zůstávají po vyučování v družině. Víc než třetina (38 %) šesťáků však uvedla, že se ve školní jídelně nestravuje nikdy nebo jen výjimečně. Jejich argumenty lze shrnout stručně:"Mně to tam nechutná."

Lakonické sdělení se v praxi vysvětluje mnoha způsoby. Obědy ve školních jídelnách jsou stereotypní, málo pestré, nepříliš chutné. Děti stále víc preferují stravu typu fast food a odmítají klasickou kuchyni. Pokud školníjídelna nabízí méně obvyklá jídla, například zeleninová, luštěniny, rostlinné náhražky masa, ryby (jinak než ve formě smaženého filé), školáci je nechtějí. Jiní si naopak stěžují: v jídelně je nedostatek zeleniny, převažujemaso, omáčky a knedlíky. Případně se ozývají stesky, že prostředí školní jídelny není příjemné a personál s dětmi jedná nevlídně.

Spotřební koš s nápadem

Krajská hygienické stanice ve Zlíně provedla v Jihomoravském kraji průzkum spokojenosti se školním stravováním, v němž zjistila, že 40 % dětských strávníků většinou chutná a stejně tolik sní z talíře jen to, co mají rádi. Téměř70 % dětí školní oběd nedojídá. Nebývá proto výjimkou, že si děti koupí něco k snědku u stánků cestou ze školy.

V této souvislosti stojí za zmínku srovnání výživových hodnot školních obědů a pokrmů typu fast food. Ve Zdravotním ústavu v Ostravě zjistili, že školní obědy zpravidla pokrývají odpovídajícím způsobem potřebu bílkovin,tuků, vlákniny, asi z 80 % i sacharidů a zajišťují průměrně 94 % doporučené energetické hodnoty oběda. Mírný deficit energie a sacharidů doporučují odborníci řešit nabídkou chleba, který by si strávníci mohli přibrat napříkladk polévce. Naproti tomu oblíbené pokrmy typu fast food nabízejí za nesrovnatelně vyšší cenu podstatně menší množství živin (nízký je obsah bílkovin i sacharidů), které odpovídá spíše svačině než obědu. Zato přísun tukůpředstavuje množství doporučované na celý den, také energetický podíl značně přesahuje procento doporučované na polední jídlo. Poměrně pádné argumenty pro to, abychom pro větší oblibu školního stravování udělali, co se dá.

Jídelníček ve školní jídelně musí vycházet ze spotřebního koše, udávajícího průměrnou měsíční spotřebu vybraných druhů potravin podle věku dětí. Průběžné kontroly ukazují, že tomu tak ve velké většině jídelen také bývá.Způsobů, jak promítnout průměrnou spotřebu masa, ryb, mléčných výrobků, tuků či luštěnin do týdenního jídelníčku a každodenního vaření, je bezpočet. I zaběhnutý standard typu v pondělí luštěniny, ve středu kuře, takové norměvyhoví, byť o pestrosti jídel není možné v takovém případě příliš hovořit. Kouzlo dobrých školních kuchyní bývá většinou skryté v tvořivém přístupu, v odvaze a chuti občas vytvořit nápadité varianty pokrmů, třeba formou týdnůzahraničních kuchyní. Děti mají rády estetické uspořádání jídla na talíři, včetně zeleninové oblohy. Velmi dobře si uvědomují, že vykrajování ozdobných tvarů či barevně zajímavé poskládání oblohy dá kuchařkám víc práce. Zvlášťty starší minimálně tuší, že jejich plat (na rozdíl od kuchaře špičkové restaurace) s touto činností rozhodně automaticky nepočítá, a umějí to ocenit.

Výběr ano, ale

Kde to provozní podmínky dovolují, mívají strávníci možnost výběru ze dvou jídel."Kapacita kuchyně nám to neumožňuje, máme alespoň k jednomu chodu volbu ze dvou příloh,"říká ředitel ZŠ v Kamenici na Lipou VladimírDobal. V pražské ZŠ Brigádníků bývá první jídlo z nabídky klasické kuchyně, druhé z oblasti"zdravé výživy". Žáci i učitelé mají větší zájem o"áčko", ale alternativní nabídka je podle ředitelky školy VěryVáňové nutná. Ostatně, tímto způsobem umožňuje vyhláška ministerstva školství nabízet i laktoovovegetariánskou výživu (tato vyhláška o školním stravování určuje jak výživové normy podle věku dětí, tak rozpětí finančních limitůna nákup potravin; hygienické požadavky řeší jiná vyhláška ministerstva zdravotnictví). Vegetariánská strava při podávání jednoho chodu je možná jen tam, kde s ní souhlasí rodiče všech žáků. V praxi se jedná spíše o ojedinělépřípady menších soukromých škol.

Přestože žáky, rodiči i učiteli je výběr z více jídel hodnocen jednoznačně pozitivně, někteří odborníci na výživu příliš hlasitě nejásají. Upozorňují, že děti mají tendenci vybírat si podle ustálených návyků, což můžeprohloubit negativní tendence v jejich stravování. Tlouštík milující sladkosti si pravděpodobně zvolí sladké jídlo a křehká dospívající dívka se v touze být ještě štíhlejší bude pravidelně živit zeleninovými saláty.

Zrušit výběr ale rozhodně není řešení - děti prostě do jídelny přestanou chodit nebo oběd nedojedí. Větší pozornost je tedy třeba věnovat sestavování jídelníčku a dbát třeba na to, aby bezmasé varianty nebyly převážněsladké. Ovoce a zelenina by se měly víc objevovat jako součást každého jídla. Masová jídla se dají připravit chutně i s přidáním rostlinných bílkovin (sojové či robi maso), zeleninové talíře nemusejí být v alternativní nabídcedenně. Užitečné rady, tipy a recepty nabízí například informační portál o stravování www.jidelny.cz.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 3/2006
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy