5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Očistec druhého stupně

Očistec druhého stupně

Autor: Jiří Lacman | Datum: 5.11.2015 | Vydání: 9/2015

Nebo spíš peklo? Proč se ráj z prvního stupně základní školy počínaje šestou třídou náhle překlápí ve svůj opak? Proč je dnes tak obtížné učit na druhém stupni české základky? Podívejme se na věc optikou mediálně nedávno propíraného případu „fackujícího ředitele“.

Očistec druhého stupně

Slyšel jsem a četl různé výklady této kauzy včetně zákulisního politikaření. Ozývají se i hlasy, že je případ mediálně zploštěn atd. Ale kdyby nic jiného, alespoň rozvířil zájem veřejnosti o poměry v základním školství a ukázal, že podobné bolesti najdete na mnoha jiných školách. A nám může posloužit coby modelový příklad.

Soustřeďme se na konkrétní incident a shrňme dostupná fakta: Ředitel školy byl během vyučování odvolán ze sedmé, podle všeho problémové třídy, aby pomohl vyřešit v jídelně rvačku žáků, z nichž jeden trpěl autismem. Když se ředitel vrátil do třídy, shledal, že děti neplní zadané úkoly a jsou neukázněné. Počastoval je urážlivým přízviskem, načež jeden žák, v minulosti kázeňsky trestaný, mu cosi taktéž nevhodného odvětil. V přesné formulaci výrazů se verze protistran liší stejně jako v intenzitě facky, kterou následně tento žák od ředitele schytal. Maminka žáka, která se o syna stará sama, si na ředitele stěžovala. Ten se omluvil, zaplatil pokutu a následně na zastupitelstvu padl návrh na jeho odvolání. Ředitel nakonec podal rezignaci sám, byť až s koncem školního roku.

Pojďme chvíli nemístně generalizovat a pokusit se přijít na to, co se stalo s druhým stupněm základky, že vůbec generuje tak vyhrocené situace. Důvodů jsme našli celkem dvanáct, což je mimochodem o čtyři víc než kruhů v Dantově Pekle.

Úprk na gympl

Puberta. S tím samozřejmě nic nenaděláme. Probouzející se hormony vyluxují z dětí poslední zbytky nevinné roztomilosti a postaví je do opozice vůči dospělým. Vzpomeňte si, jak jste měli doma jednoho či dva puberťáky – a teď si jich představte třicet zavřených mnoho hodin na židli v jedné místnosti, nucených dělat něco jiného než flirtovat na sociálních sítích. Asi úplně nejhorší z hlediska puberty je právě sedmá třída.

Víceletá gymnázia. Po pátém ročníku dnes odcházejí na gymply nejen opravdu studijní typy, ale i děti vcelku průměrné, jejichž rodiče se bojí zanechat je v „druholigovém“ kolektivu základní školy. Tato šířící se panika pak vskutku o poznání snižuje úroveň klasické ZŠ. Tatáž známka na základce a na odpovídajícím stupni gymnázia je, řečeno odpornou floskulí, úplně o něčem jiném. Učitel v šestém ročníku, aby nedával jen trojky až pětky, musí obvykle nastavit jinou hladinu klasifikace, kótovanou aktuálně nejlepším a nejhorším žákem ve třídě. A nechat někoho propadnout? Buď má žák „papíry z poradny“, anebo se učitelé po zralé úvaze (co by si s ním počali v nižším ročníku, když stejně víc než jednou opakovat nemůže?) sami usnesou, že ho raději protáhnou dál. Pokud lepší žák neutekl po páté třídě, jistě uteče po sedmičce, kdy může ještě přestoupit na šestiletý gympl. Problémové třídy vznikají tedy jaksi samospádem, ani je nikdo nemusí vytvářet.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 9/2015 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy