5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > 0ční vady u školáků

0ční vady u školáků

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 6.4.2016 | Vydání: 4/2016

Nadaný osmák Kadlec najednou podivně chybuje v písemných úlohách. Zdá se, jako by přestával rozumět písemnému zadání. Marková začala ignorovat zápisy na tabuli a Pavelka se snaží vykroutit z hodin tělocviku. Že by puberta? Problémy v rodině? Šikana? Snad nezačali experimentovat s drogami?

0ční vady u školáků

Zhoršení školního prospěchu může mít celou řadu důvodů. Na jeden z nich se ale poměrně často zapomíná, přestože jde o problém, který je mezi dětskou populací stále častější – vady zraku. Ve školním věku má nějakou oční vadu čtvrtina dětí. Některé vady jsou vrozené, jiné se projevují postupně, leckdy už v předškolním věku, a pokud se neléčí, průběžně se zhoršují.

Má-li totiž dítě problém se zrakem, ani nemusí vědět, jaké to je „vidět normálně“. Logicky si myslí, že tak jako on vidí všichni. Ani v případě postupného zhoršování zraku nemusí být dítěti jasné, oč jde. Dlouho stačí lepší světelné podmínky, zaostřit přimhouřením očí, naklonit, přiblížit nebo oddálit hlavu, případně text či předmět, s nímž manipuluje – nebo se určitým činnostem, třeba kreslení nebo míčovým hrám, prostě vyhnout.

„Zrak je s učením úzce spojený. Děti, které mají problém s viděním nebo interpretováním toho, co vidí, mívají velice často problémy s výukou. Má-li dítě problém naučit se správně číst či psát, nebo pokud dochází ke zhoršování výsledků ve školní práci, může být problém právě ve špatném vidění,“ konstatuje primář Oční kliniky VFN Pavel Diblík.

Šilhání nebo poškození zraku úrazem si všimneme poměrně snadno a šance, že rodiče začnou problém řešit, je vysoká. Podívejme se na významné zrakové vady, které mohou unikat pozornosti.

Když nevidí na tabuli: krátkozrakost

Krátkozrakost neboli myopie, tedy zhoršené vidění na dálku, se objevuje poměrně často kolem desátého roku života a může souviset s rychlým růstem. Ve škole to znamená, že žák nepřečte text na tabuli, v biologii si příliš neužije modely a nástěnné obrazy, které pedagog ukazuje na dálku, a pokud nemá obrazovku přímo před sebou, moc neocení ani výukové video. Nápadné je, že při pohledu do dálky žák mhouří či přivírá oči. Celkově je takové vnímání náročnější a méně komfortní, což se odrazí na ztrátě soustředění a pozornosti. Děti s neléčenou myopií nejspíš nebudou ani nadšenými návštěvníky kin a divadel a v televizi budou sledovat své oblíbené hrdiny z podezřelé blízkosti.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2016 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy