5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > ODJÍŽDÍM NA INTERNÁT

ODJÍŽDÍM NA INTERNÁT

Autor: Daniela Kramulová | Datum: 5.9.2007 | Vydání: 7/2007

Některé děti musejí denně dojíždět do školy ve spádové obci nebo na víceleté gymnázium, zkušenost se školou internátní a s bydlením daleko od rodiny však mnozí získávají až s přestupem na střední školu či učiliště. I když jsou zdánlivě velcí, začátky bez domova nebývají snadné.

Nová škola, učitelé i spolužáci - taková situace je vždycky náročná. Pokud je navíc spojená s odloučením od domova, rodičů, sourozenců, kamarádů i prvních lásek, adaptační nároky rostou. „Složité je to nejen pro dítě, ale i pro rodiče,“ připomíná poradenská psycholožka Ivana Halíková. V mnohém připomíná chvíle, kdy jsme poprvé posílali dítě na tábor - taky ho čekalo zvykání na nové prostředí, režim a lidi. Kdo si zvykl a přizpůsobil se, mohl prožít skvělé chvíle, kdo ne, pobyt si jen protrpěl. Podstatný rozdíl je v tom, že tábor trvá pár týdnů, učení minimálně dva roky, studium ještě déle.

DVOJITÝ HANDICAP

K těm, kdo mají na konci základní školy největší zkušenosti s internátním bydlením, patří paradoxně děti handicapované. Jejich integrace do běžných škol v místě bydliště není často z nejrůznějších důvodů možná či zcela vhodná a speciální školy pro děti s vadami zraku, sluchu, s kombinovanými vadami a s různým tělesným postižením bývají tak daleko od domova, že každodenní dojíždějí je prakticky nemožné.

Například v pražské Ječné ulici je v jednom objektu internátní mateřská i základní škola a gymnázium pro sluchově postižené. Čtrnáctiletá Kateřina, která se narodila jen s nepatrnými zbytky sluchu, sem nastoupila v pěti letech. Před první třídou absolvovala přípravný ročník. Teď je v devítce a ráda by pokračovala ve studiu na gymnáziu. Není divu, patří k nejnadanějším žákům. Ač patřila k těm, kdo si zvykali obtížně, dnes je podle hlavní vychovatelky Rybářové Kačenka moc milá, vyrovnaná a nadprůměrně sociálně zdatná dívka. Díky propracované metodě výuky mluveného jazyka a s pomocí sluchadel se může Kačenka naprosto přirozeně zapojit do hovoru a vyprávět o tom, že začátky v internátní škole nebyly vůbec lehké. „Skoro každý den jsem plakala, chtěla jsem jet domů, rodiče mi moc chyběli. Taky jsem bývala často nemocná, trpěla jsem na zvýšené teploty. Už nevím, jak dlouho to trvalo, možná skoro tři roky. Ale postupně jsem si zvykla, našla jsem si kamarády, začala se s nimi bavit a už se mi tolik nestýskalo. A nejvíc jsem si zvykla na vychovatelku Olinu a pak na Milenu. Dělají všechno pro to, aby dětem aspoň částečně nahradily maminku. Když se mi stýskalo, dívala jsem se na fotku rodičů. Malé děti si vozí svoje plyšáky nebo panenky. Hodně hraček a her máme i na internátě.“

Podle Kačenky pláčou a teskní častěji holčičky, kluci se mezi sebou rychleji skamarádí. Rodinné prostředí, vztahy s vychovatelkami založené na důvěře, věkově heterogenní dětské osazenstvo spolu s možnostmi pro hru, výlety, školní přípravu i pro sportování pomáhá vytvářet atmosféru, ve které je odloučení snesitelnější. „Velcí kluci by nejraději hráli v tělocvičně fotbal jen sami mezi sebou, ale paní vychovatelky jim někdy řeknou, že budou dělat trenéry menším klukům, a to je pak baví taky,“ dodává Kačka. „Ať chceme, nebo nechceme, je to prostředí organizované celých čtyřiadvacet hodin, s tím se prostě nedá nic dělat,“ konstatuje vedoucí vychovatelka.

OMEZENÍ VOLNOSTI

Rozčarování a smutek přepadají minimálně třetinu kluků a děvčat, která přicházejí do domovů mládeže při střední škole nebo učilišti. V prvních týdnech a měsících je podle psycholožky Halíkové zvlášť důležitá možnost každodenního kontaktu s rodiči, což by v době mobilů neměl být velký problém. Ve složitém adaptačním období by dětem pomohly i občasné „nadstandardní“ finanční příspěvky na telefonování - i když mnohé hovory a SMS budou patrně adresovány kamarádům a láskám v místě bydliště.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy