5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > PEDAGOGICKÉ POSELSTVÍ T. G. MASARYKA

PEDAGOGICKÉ POSELSTVÍ T. G. MASARYKA

Autor: František Morkes | Datum: 10.10.2007 | Vydání: 8/2007

Ve výčtu osobností, jejichž pedagogické názory ovlivňovaly a inspirovaly celé generace českých učitelů, nemůže chybět Tomáš Garrigue MASARYK. A to nejen proto, že letos uplynulo od jeho smrti sedmdesát let.

Pro řadu lidí může být zařazení T. G. Masaryka do galerie významných pedagogů překvapivé. Masarykovy myšlenky a pedagogické přístupy však nacházíme v našem školství výrazně častěji a intenzivněji než řadu myšlenek osobností, které řadíme mezi tvůrce tzv. alternativní pedagogiky. T. G. Masaryk nebyl jen prvním prezidentem samostatného československého státu. Mnohem dříve byl vysokoškolským pedagogem a politikem. Bez jakékoli nadsázky bychom mohli dokonce konstatovat, že celá jeho osobnost se utvářela ve škole - zprvu před katedrou, později za katedrou. Ve školách tak získal výraznou většinu toho, co později uplatnil v politice. Když se stal ještě za rakousko-uherské monarchie poslancem, z prvních jedenácti jeho poslaneckých projevů se šest týkalo školství. V jednom z nich řekl, že ve školství vůbec nejde o nějaké velké principy, které je zapotřebí odhalit. Že nejde ani o jakési revoluce (protože ty jsou snadné), nýbrž o reformy - a ty jsou těžké!

POŘÁDEK NENÍ CÍL

Jako prezident byl nezpochybnitelnou autoritou. Jeho myšlenky - i ty formulované a vyslovené ještě před vznikem republiky - proto byly brány s velkou vážností. Jeho výraznému vlivu na školství pak napomáhala i skutečnost, že se sám ke své učitelské minulosti velmi často a vřele hlásil. Tím ovlivnil i celkové nahlížení na učitele, jejichž zcela mimořádný význam v době jeho prezidentování nikdo nejen že nezpochybňoval, ale kteří tehdy byli i odměňováni tak, aby to odpovídalo náročnosti jejich práce.

Své pedagogické názory T. G. Masaryk vyjádřil nejkoncentrovaněji v přednáškách, které vyšly v letech 1899-1900 pod názvem Některé problémy pedagogické a didaktické. Přednášky Masaryk proslovil v tzv. univerzitních extenzích, což byly přednášky univerzitních profesorů určené učitelům z praxe.

O čem Masaryk učitelům přednášel? Pozastavoval se nad tím, že škola neučí žáky soudnosti, vynalézavosti, nerozvíjí jejich fantazii a mnohdy jenom vyučuje, ale nevychovává. Kritizoval rozmáhající se byrokratismus, který sice chtěl mít školy v pořádku, ale jak říkal, v pořádku strašném. Požadoval, aby škola byla demokratická, výrazně praktická, aby nebyla v rozporu s běžným životem. Hovořil i o tom, že vedle školského vzdělání by se každý člověk měl vzdělávat i sám a že sebevzdělávání se stává mimořádně naléhavou potřebou doby.

UČITEL BY MĚL BÝT BOHATÝ

Velký význam přikládal sociální úloze školy, vzájemným vztahům mezi žáky i vztahům mezi žáky a učiteli. Ty měly být založeny na vzájemném respektu. Za ideální považoval, aby žáci učitelům důvěřovali, případně je měli i rádi. Učitel měl mít u žáků autoritu, ale nikdy ne vynucenou. Žáci pak neměli před učitelem pociťovat ani strach, ani bázeň, neměli k němu mít ale ani přílišnou úctu. Učitel měl být žákům příkladem a nikdy si před nimi neměl hrát na jakéhosi vševěda, který všechno zná a všude byl.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 8/2007
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy