5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Po době odpočinku začíná čas práce

Po době odpočinku začíná čas práce

Autor: Nina Rutová | Datum: 10.9.2013 | Vydání: 7/2013

Skončily dvouměsíční prázdniny a opět začíná škola. Výzvy a úkoly o prázdninách zapomenuté či odsunuté se zase hlásí ke slovu. Hovoří se o krizi znalostní společnosti, rozevírají se nůžky mezi chudými a bohatými, oboje má dopad ve školství. Škola snad ze všech institucí nejlépe odráží problémy, ale i potřeby společnosti, zároveň je institucí, ve které se změny realizují velmi těžce. Někdy ku prospěchu, jindy ke škodě žáků.

Po době odpočinku začíná čas práce

Ozývají se hlasy, že současné letní prázdniny jsou přežitkem z doby, kdy děti musely pomáhat v zemědělství. Vy patříte k těm, kdo si umí představit, že by se dětem prázdniny zkrátily?

Předně zkrácení prázdnin pro děti by znamenalo také zkrácení prázdnin pro pedagogické pracovníky. A někteří obránci současné podoby prázdnin tvrdí, že si odpočinout potřebují především učitelé. Ale podívejme se skutečně dnes na celou věc hlavně z pohledu žáků.

Otázka zkrácení prázdnin se vynořuje opakovaně. V poslední době debatu o tomto tématu v Evropě rozvířil britský ministr vzdělávání Michael Gove, který tvrdí, že dlouhé letní prázdniny přispívají k tomu, že děti v Británii – podobně jako v mnoha jiných evropských zemích – zaostávají za znalostmi a dovednostmi svých vrstevníků ze zemí jihovýchodní Asie. Má přitom na mysli výsledky mezinárodních šetření TIMSS nebo PISA.

Já se v současné době účastním projektu, který se jmenuje Kompetence I a zabývá se mimo jiné analýzou dat z těchto šetření. Naše problémy jsou přitom ještě větší než britské. Z tohoto pohledu si musíme také klást otázky, zda bychom v našem školství neměli změnit i to, co nám připadá samozřejmé.

Takže skutečně máme zkrátit prázdniny?

Myslím, že si máme vážně klást otázku, zda základní škola dokáže ve své stávající podobě děti naučit to, co potřebují pro další studium a pro občanský a pracovní život. Existují signály, že nedávná reforma nepřinesla očekávané změny v práci škol. Možná bude potřeba přezkoumat i další aspekty našeho vzdělávacího systému, včetně denního režimu školy a rozvržení školního roku.

Důležitější ale je rozlišit dvě věci: někteří kritici letních prázdnin nechtějí ubrat žákům ani učitelům celkový počet dní, ale jen uvažují o možnosti rozložit práci a volno v roce jinak.

Současná podoba prázdnin platí asi sto let, její kořeny jsou ovšem starší. Určitě ji, stejně jako polodenní systém vyučování, ovlivnily potřeby zemědělské společnosti, Ve skutečnosti ovšem při nastavení dvouměsíčních prázdnin hrála roli i dobová psychohygiena, představy o tom, že dětský organismus potřebuje dlouhý nepřerušovaný odpočinek od školní práce. Dnes se ale více zdůrazňují i nevýhody tohoto uspořádání.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 7/2013 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy