5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > POČÍTAČ, TELEVIZE A CO KNIHA?

POČÍTAČ, TELEVIZE A CO KNIHA?

Autor: Božetěch Siwek | Datum: 16.1.2008 | Vydání: 1/2008

Můj devítiletý syn nepřečetl ještě ani jednu knihu, stálě chce být jen u počítače.

Můj devítiletý syn nepřečetl ještě ani jednu knihu. Stálě chce být jen u počítače nebo se dívat na televizi. Prý ho čtení nebaví. Co s tím? Máme mu zakazovat televizi a počítač?

Děkuju za opověď

                                                              Zdena Buriánková, Kutná Hora

Bohužel se nelze domnívat, že zrušením televize a počítačů se všichni vrhnou po knize. Sledování televize nás nenutí k mimořádné aktivitě, rychlé střihy, rafinované triky a sugestivní hudba nás dokonale zhypnotizují. Zatracením televize cesta ke čtenářství nevede. Z konkurenta je však dobré udělat spojence. Možnosti tady jsou. A zvláště dětský věk je k tomu nebývalou příležitostí. Přes všechen brak, bezduché seriály a donekonečna se opakující často stupidní reklamy lze najít i nemálo jiných pořadů. A nemusí jít jen o vysloveně naučné a vzdělávací pořady, vždyť u televize si lze také odpočinout a užít si zábavy, odreagovat se. Avšak čím je dítě mladší, tím méně se můžeme spolehnout na to, že si samo s nabídkou poradí. Pokud ho v tom necháme, v pozdějších letech už bývá pozdě. Přibude další pasivní citově oploštělý konzument. Rodiče by proto neměli propást možnost, která se jim nabízí. Společně strávený čas u televize, třeba s dítětem na klíně, popovídání si o sledovaném, se už nikdy nevrátí. I televize může přitáhnout dítě k četbě, filmová adaptace může vzbudit zájem o její knižní podobu. Nic by se ale nemělo přehánět. Televize zatěžuje především zrakovou složku a do značné míry blokuje rozvoj jiných poznávacích funkcí pro čtení rovněž nezbytných, zejména schopnost soustředit se na mluvenou řeč. Je znám německý pokus, kdy v průběhu sledování pohádky se němčina změnila ve španělštinu, většina dětí si toho přitom vůbec nevšimla.

Přínos internetu

Podobně je tomu s vysedáváním u počítačů. Pokud slouží jen k zahánění nudy, k bezcílnému surfování po internetu a k hraní agresivních her, platí o nich totéž, co o televizi. Je zde především velká zodpovědnost rodičů, aby naučili své děti brát počítač ne jen jako hračku a náhražku, ale jako běžnou součást života, jako užitečnou pomůcku a pracovní nástroj. Své o tom vědí děti s poruchami učení, studenti a další uživatelé. Součástí práce s internetem je přece jen nutnost zabývat se texty, orientovat se v nich, vyhledávat informace a pracovat s nimi, přijmout, napsat a odeslat email nebo textovou zprávu apod. Existuje také poměrně velké množství výukových programů i programů speciálně zaměřených na rozvoj čtení. Využívány jsou však málo. Výhoda a zároveň úskalí internetu spočívá ve snadnosti a rychlosti získání hledaných informací a jejich zdánlivé úplnosti. Málokdy se snažíme pátrat po dalších zdrojích, rádi se spokojíme se stručným výtahem nebo obsahem, místo abychom si knihu přečetli nebo prostudovali celou. Utěšovat se tím, že děti při práci na internetu tak jako tak něco čtou, by bylo příliš skromné. Málokoho takto přivede počítač ke skutečnému čtenářství. Přitom právě počítače a internet mají na to, aby sehrály v rozvoji čtenářství významnou roli.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 1/2008
nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy