5000
Kurz jako dárek Rodina a škola jako dárek Kompletní ročník časopisu 2016 Zdrava 5 Právě vyšel nový speciál Nová Psychologie dnes   Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Pošlete Honzu do světa

Pošlete Honzu do světa

Autor: Jan Nejedlý | Datum: 6.2.2017 | Vydání: 2/2017

Jaroslav Tykal je ředitelem agentury Studyline, která nabízí jazykové kurzy v tuzemsku, jazykové i pracovní pobyty v zahraničí a také možnost studovat zahraniční střední školu. Jaký je zájem českých dětí poznávat svět? Jak fungují střední školy v zahraničí? A jak je to vůbec s výukou angličtiny u nás?

Pošlete Honzu do světa

Angličtina se na českých základkách učí od třetí třídy. Teoreticky vzato by tedy nemusely existovat žádné jazykové kurzy ani pobyty…

Všichni ale víme, jak školní angličtina u nás vypadá. Sám si pamatuji na systém výuky na gymnáziu stylem článek, slovíčka, cvičení – a tak stále dokola. Velký efekt to nemělo. Většina studentů, kteří se hlásí do našich kurzů, říká, že si nevěří, že se bojí mluvit, i když se anglicky učí ve škole už řadu let. Proto jsme jazykové kurzy postavili na základě našich zkušeností ze zahraničí, kde se jazyk učí daleko efektivněji.

V čem je ten hlavní rozdíl?

Na českých školách je minimum komunikace, student se dostane ke slovu jen párkrát za hodinu. Jazyk se nejlépe učí jeho používáním, jako když se narodí dítě a učí se svou mateřštinu. Tomu se snažíme co nejvíce přiblížit. Důležitý atribut je i zábavná forma, aby se odboural stres a ostych, a samozřejmě pravidelnost a intenzita. Kromě toho se snažíme učit angličtinu pro praktický život, aby se lidé domluvili v reálných životních situacích, a ne aby se učili z knížek gramatické poučky.

Jak se díváte na trend učit angličtinu už děti ve školce? Nejsou to vyhozené peníze?

U jazyků platí, čím dříve, tím lépe. Vidím to na svých dětech. Syn začal chodit na angličtinu ve dvou letech. Měli tam loutku medvěda, která na ně mluvila anglicky, navíc k tomu byla sada DVD s animovanými filmy. Na příběhy se vydržel dívat hodiny, přitom zábavnou formou vstřebával slovní zásobu a americkou výslovnost. Potom chodil do anglické školky, kde měl dva rodilé mluvčí. Teď chodí do školy, kde mají angličtinu od první třídy, a navíc navštěvuje po škole anglickou družinu. Myslím, že jazykově mě asi brzy předběhne. Touto cestou doporučuji jít, pokud máte o jazyk opravdu zájem.

Systém našeho školství naráží ovšem i na to, že při přechodu ze základní na střední školu se často ve výuce jazyka začíná téměř od začátku.

Tuzemský koncept výuky jazyků je neslučitelný s tím, jak se učí jazyky na soukromých jazykových školách. První, co se studentem každá jazykovka udělá, je vstupní test, podle něhož studenty rozřadí do tříd se stejnou úrovní. To v českém školství chybí. Osobně bych byl zastáncem toho, aby se jazyk neučil podle ročníků, ale podle úrovní. Muselo by to být návazně uzpůsobeno během celého vzdělávacího cyklu s průběžnými výstupy formou testování pomocí mezinárodních zkoušek. Dalším problémem výuky jazyků je vysoký počet studentů ve třídách. My máme kurzy nastavené v deseti jazykových úrovních, každý kurz pro 4 až 10 studentů. Stačí jeden student s nižší úrovní nebo nezájmem o jazyk a dokáže celou skupinu rozložit. Je potřeba, aby učitelé učili jazyky tak, aby v dětech o ně vzbudili zájem, tedy zábavnou formou, moderně a efektivně.

Vaše agentura nabízí studentům kromě kurzů angličtiny v Praze a Liberci i další možnost, jak se naučit jazyk, a sice studium přímo v zahraničí.

Pro studenty základních a středních škol připadají v úvahu dva programy. Jednak jazykové pobyty, což je jazykový kurz s ubytováním, plnou penzí, aktivitami, výlety a dalšími službami, které se realizují většinou o letních prázdninách. I když jsou intenzivní, nemají takový přínos, jako když jede student na rok na zahraniční střední školu.

Na běžné střední škole tedy absolvuje nejen jazyk, ale i další předměty?

Ano. Studenti se zařadí do ročníku s místními žáky a studují stejné předměty jako jejich vrstevníci v dané zemi. Osobně doporučuji celý rok, ne jen semestr. Vidím to na dětech, když se vrátí. Jsou nadšené stejně jako jejich rodiče, kteří říkají: „Poslali jsme tam kluka, vrátil se nám chlap.“ Nejde jen o jazykový vývoj, který je dramatický, student se posune o několik jazykových úrovní. Taková zkušenost je obecně pro jeho budoucnost obrovská výhoda, kterou mu nikdo nevezme.

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 2/2017 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Kores Škola Michael Rozumíme penězům Gymnázium Amazon Budování kapacit pro rozvoj škol II. Všechny učebnice pro základní a střední školy