5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Postupné rozvíjení čtenářských dovedností ve škole

Postupné rozvíjení čtenářských dovedností ve škole

Autor: Kateřina Šafránková | Datum: 4.4.2012 | Vydání: 4/2012

Mnohdy učitelé nejprve žáky učí číst dobře technicky a teprve poté jim zadávají čtenářské úkoly. Domnívám se, že tento postup může mít na čtenářství dětí neblahý vliv – při úporné snaze dekódovat text, při čtení bez důrazu na porozumění a zážitek z četby mohou žáci ztratit chuť číst.

Postupné rozvíjení čtenářských dovedností ve škole

Pokud později učitelé volí čtenářské úkoly, které míří pouze na doslovné porozumění (jak se jmenuje hlavní postava, kolik dětí v příběhu vystupuje…), nechuť ke čtení se může ještě prohloubit. Je klíčové získat děti pro čtení co nejdříve – když děti do osmi let věku nezískají dobré čtenářské návyky, budou pak své spolužáky vždy dohánět, na zvládnutí této dovednosti budou muset později vynakládat mnohem větší úsilí.

Při výuce vlastního syna a syna mé kamarádky v domácí škole jsem hledala způsob, jak systematicky a postupně rozvíjet čtenářské dovednosti žáků na textech, které jsou pro ně technicky dosažitelné – jsou je tedy schopni sami přečíst, nebo si zapamatovat text při hlasitém čtení učitele do té míry, aby mohli plnit úkoly. Samozřejmě dětem hodně čtu a používám různé postupy k rozvoji jejich čtenářské gramotnosti. Ptala jsem se však sama sebe, zda mohu udělat víc.

Inspiraci jsem našla v zahraničí. Nakladatelství Evan-Moore, které se zaměřuje na vytváření učebnic a pracovních listů k různým předmětům, vydalo i publikaci s názvem Daily Reading Comprehension. Tuto publikaci je možné si přes e-shop zakoupit jak v klasické, tak i v elektronické podobě (volila jsem tuto možnost, abych se vyhnula placení poštovného a cla).

Kniha je určena žákům prvních tříd. Obsahuje na každý školní den v roce jeden pracovní list. Vždy jeden týden jsou všechny pracovní listy zaměřeny na jednu čtenářskou dovednost. Postupně si tedy žáci osvojují tyto dovednosti:

• najít hlavní sdělení textu

• určit hlavní postavy

• všímat si porovnání či kontrastu

• sledovat posloupnost či chronologii v textu

• používat vodítek v textu pro předvídání, jak bude text pokračovat

• rozlišit, co je v textu vymyšlené (neskutečné) a co reálné

Vždy po šesti týdnech se žáci vracejí ke stejné sadě šesti dovedností. V průběhu školního roku si tedy procvičují dovednosti opakovaně, vždy na obtížnějším textu. Celkem v knize najdete pracovní listy na 30 týdnů, tedy na celý školní rok (počítá se s tím, že žáci vypracují s učitelem jeden pracovní list za den).

Texty v pracovních listech jsou vymyšlené tak, aby se zvyšovala jejich obtížnost jak formální (např. se objevují postupně méně obvyklá slova, víceslabičná slova), tak i obsahová (více informací).

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 4/2012 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy