5000
Kurz jako dárek Kompletní ročník časopisu 2015 Připravujeme nový speciál   Ročník 2015 Ročník 2014 Psychologické kurzy Státy, města, oceány Levné učebnice

Portál.cz > Časopisy > Rodina a škola > Ukázky > Profil na jednu stránku

Profil na jednu stránku

Autor: Michaela Němcová | Datum: 6.1.2014 | Vydání: 1/2014

Název Plánování zaměřené na člověka v nás může vyvolat pochyby nebo odfrknutí: na koho jiného by asi plánování mělo být zaměřené? Jenže záhy zjistíme, že plánování výuky nebo činnosti dětí se znevýhodněním se zabývá spíše znevýhodněním, nikoli člověkem. Jak to tedy udělat, abychom měli k dispozici funkční individuální plán, který by nebyl jen formálním cárem papíru v šuplíku?

Profil na jednu stránku

Při nedávném semináři pro pedagogy jsem nastínila tuto situaci: Do třídy má přijít dítě se znevýhodněním – chci, aby se i tento můj žák učil, abych mu mohla učení plánovat, těšilo by mne, kdyby dělal pokroky, a také bych chtěla, aby se ve třídě cítil dobře. Co bych potřebovala o něm vědět?

Odpovědi byly kupodivu následující: Jaká je jeho rodina? Jaké má zájmy? Jak se mu dařilo na předchozí škole? Je uzavřený, nebo přátelský? Komunikuje? Jaké potřebuje pomůcky? Jaká je jeho diagnóza? Co ho baví? Co mu jde dobře? Budou jeho rodiče spolupracovat? Jak moc potřebuje asistenci? Jakou má povahu?

S trochou smutku jsme si museli přiznat, že praxe je taková, že často známe pouze diagnózu a často jen ve velmi obecné podobě. Nevíme tedy, jak se projevuje u „našeho“ žáka.

Plánování zaměřené na člověka

Základním kamenem Plánování zaměřeného na člověka je myšlení zaměřené na člověka, na dítě, které před sebou ve škole máme. Zjišťujeme, jaké jsou jeho schopnosti, co se v jeho životě daří, co je pro něj důležité především z jeho pohledu, ale i z pohledu jemu blízkých lidí. Má znalosti, dovednosti a podněty jako jeho vrstevníci? Když je nemá, snadno zaměňujeme chybějící součást života za důsledek postižení anebo za obtíž ve vzdělávání! Ptejme se raději, co můžeme udělat pro to, aby chybějící podněty a dovednosti získalo. Vytvářejme celistvý portrét člověka-žáka a dovolme mu, aby jej spoluvytvářel. Jen když budeme akceptovat jeho schopnosti, jeho pohled na svět, jeho jedinečnost a jeho plány a představy o tom, jak chce žít, docílíme jeho začlenění do výuky, do třídy, do společnosti.

Plánování zaměřené na člověka je systémem, který disponuje mnoha různými nástroji. Abychom mohli uvážit, který nástroj se nám hodí k řešení konkrétní situace, musíme dobře znát metodiku práce s nástroji. Seznámíme se s jedním z těch, které mohou být smysluplně využívány ve škole.

Profil na jednu stránku

Tento nástroj je souhrnem základních informací o dítěti, o jeho silných stránkách. Profil nám také sděluje způsob, jak žáka můžeme nejlépe podpořit – co on sám nebo jeho okolí považuje za osvědčené. Informace k Profilu čerpáme nejen od člověka samého, ale od všech lidí kolem něj, od rodičů, přátel, sourozenců, odborníků, spolužáků… Profil odpovídá na tyto tři otázky:

Čeho si lidé na mně cení, co na mně mají rádi?

Co je pro mne důležité?

Jakou potřebuji podporu?

Celý článek naleznete v tištěné podobě časopisu Rodina a škola č. 1/2014 nebo v On-line archivu.


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0, vaše hodnocení: Hlasování jste se nezúčastnil(a), hlasování bylo již ukončeno.



Sdílet na signálech

Komentáře čtenářů

Příspěvků celkem: 0 / nových příspěvků: 0

6666
Přijďte na kurzy v Portálu! Schola pragensis Rozumíme penězům Čtěte nás online! Všechny učebnice pro základní a střední školy